vrijdag 23 februari 2018

Ik genoot van: 'Leven en Nu', geschreven en geïllustreerd door Monique Goemans



Leven en Nu
Moospoos – gedichten & gedachten flarden

Titel: Leven en Nu
Auteur: Monique Goemans
Illustraties door: Monique Goemans
Genre: gedichtenbundel
Uitgave: softcover, 72 pagina’s 
Uitgever: Uitgeverij Voelsprietje, februari 2017
ISBN: 978 90 82421 43 9
NUR: 306

Bij een prijsvraag won ik een gesigneerd exemplaar van Leven en Nu.

Over de bundel:

Wat is de zin van het bestaan?
Vragen die vragen oproepen, waarachter nog meer vragen schuilgaan.
Het wonder van het wonder.
Leven en Nu laat je glimlachen en ontroerd.

Variërend van diepzinnig tot humoristisch vangt deze woordenkunstenaar woorden. Het raakt en zet aan tot voelen, denken, bewustwording en beleving.
Om er uiteindelijk achter te komen, dat het leven niet begrepen dient te worden, maar geleefd en wel Nu, in dit moment, in elk moment.

Mijn mening:
Deze gedichtenbundel heb ik verslonden.
Het eerste gedicht greep me al meteen:

Wie snapt 
dat gewoon bijzonder is

Heeft opgemerkt 
hoe bijzonder gewoon is

De auteur gebruikt woorden op een bijzondere manier en trekt ze soms uit elkaar om een punt te maken, zoals je hier ziet in een paar regels uit een gedicht op pagina 59:

'Ik weet dat er zelfden zijn
Want alleen is een met all'

De illustraties passen mooi bij de gedichten en laten de bundel nog meer stralen. Ga ook mee op deze tocht naar bewustwording en geniet net als ik van ‘Leven en Nu’; een bundel om vaker uit te lezen en even na te denken over hetgeen je las. 

De auteur: 
(foto: website Moospoos)

Monique Goemans is auteur en illustrator van de gedichtenbundels “Hoe gewoon bijzonder is” en “Leven en Nu”. Ze schrijft onder de naam Moospoos over alle wezenlijke thema’s van het leven en maakt daarnaast ook bedrijfsvertalingen waarin ze de intentie van de ondernemer vertaalt, waardoor hij/zij de klant aan kan trekken die bij hem of haar hoort.

Monique is moeder van drie zonen en sinds 2017 van een “bonus ”dochter. “Hoe gewoon bijzonder is” is een gedichtenbundel ontstaan na het plotselinge overlijden van haar 8 jarige middelste zoon. In 2012 overleed hij onverwachts aan de gevolgen van een anafylactische shock.

Het uiten van het gevoel en verdriet wat niet altijd in tranen uit te drukken is, omdat het simpelweg te zwaar is om al het verdriet te huilen, heeft zijn vorm gevonden in gedichten en illustraties of andere creatieve werkvormen.
Al vanaf jongs af aan heeft ze een fascinatie voor leven en sterven. Ze is altijd bezig met het zoeken van antwoorden op interne vragen en de zin van het bestaan, het wezenlijke en wonderlijke van alle dingen.

Monique is een gevoelsmens, die graag speelt met woorden. Ze vangt emoties in woorden, rekt deze uit elkaar tot de kern en giet ze in gedichten die ogenschijnlijk eenvoudig lijken. Het is juist de eenvoud die raakt. Toch zit er in elk gedicht ook een enorme diepte en vaak komische woordspelingen die op meerdere manieren te lezen zijn. Ze krijgt vaak te horen dat ze een woordentovenaar is.

De gedichtenbundel ‘Leven en Nu’ is verkrijgbaar bij de boekhandels, de webwinkels en bij


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.