dinsdag 27 februari 2018

Ik las: 'De stenen engel', geschreven door David Hewson

Het vierde deel in de Amsterdam-serie, waarvan een tv-serie in
ontwikkeling is door Warner Bros Nederland.

De stenen engel

Boekgegevens
Titel: De stenen engel
Auteur: David Hewson
Genre: thriller 
Uitgave: paperback, 400 pagina's
Uitgever: Meulenhoff Boekerij bv, oktober 2017
ISBN: 978 90 22575 85 7
ISBN: 978 94 02309 54 6 (e-book)
NUR: 330
Oorspronkelijke titel: Sleep Baby Sleep 
Vertaald door: Gert van Santen

Een ontvoerde vrouw wordt meer dood dan levend teruggevonden. Rechercheur Pieter Vos lijkt persoonlijk in de problemen te raken…

Annie Schrijver is net tweeëntwintig jaar oud, werkt op de bloemenmarkt en is bij iedereen geliefd. Van de ene op de andere dag is ze echter spoorloos verdwenen. Niet lang daarna wordt ze, amper nog levend, teruggevonden op een begraafplaats, vastgebonden aan een stenen engel en ingesloten door een ring van vuur. In haar lichaam vindt de politie sporen van drugs die een verband leggen met een nooit opgeloste zaak: de Schone Slaapstermoorden. 
Maar Annie had schijnbaar nog geluk, want niet ver van haar vindplaats wordt een lijk gevonden waarop een verse tatoeage te zien is: 
Slaap, kindje, slaap.

Het is zomer in Amsterdam en de straten zijn vol toeristen, muziek en
gelach, maar er heerst ook een duistere ondertoon nu er een
seriemoordenaar actief lijkt te zijn. De spanningen lopen al snel hoog op en Pieter Vos weet dat hij de dader zo snel mogelijk te pakken moet krijgen om te voorkomen dat de paniek toeslaat…

Mijn mening:
Het is genieten vanaf de allereerste bladzijde; je waant je in hartje Amsterdam door de gedetailleerde beschrijving van Amsterdam door de auteur, zoals ik ook al aangaf in mijn recensie van Poppenhuis; het eerste boek dat ik van hem las.
Dit is met recht de Amsterdam-serie genoemd.

Ook in dit vierde deel in de Amsterdam-serie is rechercheur Pieter Vos aanwezig. Deze hoofdpersoon had ik al snel in mijn hart gesloten; het is een mens van vlees en bloed met al zijn nukken en eigenaardigheden, maar vooral een mens met gevoel voor zijn medemens.
Door de goede uitwerking van de personages lijkt het alsof je ze echt kent; hierdoor krijgt het verhaal een extra dimensie.

Maar het is niet alleen deze zaak die Pieter Vos bezighoudt; het bureau heeft nu te maken met een nieuwe commissaris. Iemand die zichzelf waar wil maken en daarvoor over lijken gaat. Deze situatie heeft daarin veel overeenkomsten met het bedrijfsleven.

De spanning is constant aanwezig en er hangt een broeierig sfeertje, je zou het beklemmend kunnen noemen. Toch is er ook de broodnodige humor aanwezig, waardoor de menselijkheid weer naar boven komt. 
Annie Schrijver en haar ouders hebben veel meegemaakt en zijn de dans nog niet ontsprongen. 

‘Er hing een zweem van winter in de lucht, in de wind en in haar hart. Binnenkort zou het koud en grauw zijn in de stad en werden de dagen zo kort dat je je soms afvroeg waar ze waren gebleven. Het leek zo simpel om een vliegtuig naar de zon te nemen, in de hoop ergens anders die ongrijpbare rust te vinden.’

Nu ik ook dit vierde deel heb gelezen ben ik een fan geworden van deze auteur. De kwaliteit in de serie is zeker niet minder geworden; de schrijfstijl is prettig en door de herkenbaarheid van de omgeving en de aard van mensen vlieg je door het boek heen. 
Zowel de mannelijke als de vrouwelijke personages worden met een gemak neergezet. De wisselende perspectieven zorgen voor een groeiende nieuwsgierigheid en de verrassende plot levert een gevoel op van ontzag voor de auteur.

Dit boek is uitstekend geschikt om als stand alone te lezen; je zult er van genieten en uitkijken naar een volgend deel.
Ik heb geen minpuntjes kunnen ontdekken en waardeer dit verhaal net zoals het eerste deel uit de serie, met vijf sterren. 


De auteur:

David Hewson werkte als journalist voor The Sunday Times, The Times en The Independent. 
Samen met de Deense scenarioschrijver Søren Sveistrup werkte hij aan de boeken gebaseerd op de tv-serie The Killing
Voor het schrijven van zijn Pieter Vos-thrillers bracht hij veel tijd door in Amsterdam en omgeving. De filmrechten van Poppenhuis zijn verkocht aan Warner Bros.
Neem een kijkje op zijn website.

Lees ook mijn recensie van: Poppenhuis

De stenen engel koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Met dank aan Uitgeverij Meulenhoff Boekerij bv voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.