donderdag 22 februari 2018

Ik las: 'Niet met opzet', geschreven door Sacha Voogd



Niet met opzet

Boekgegevens
Titel: Niet met opzet
Auteur: Sacha Voogd
Genre: literatuur en romans
Uitgave: paperback, 184 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, oktober 2017
ISBN: 978 94 63382 56 4
NUR: 300

Kan een man een groot en donker geheim verborgen houden voor zijn geliefde? En welke prijs betaalt hij daarvoor?

Restauranthouder Jurre leidt een onbezorgd leven in Brazilië. 
Tijdens een bezoek aan zijn moeder in Nederland ontmoet hij Marente, een jonge fotografe. De twee worden op slag verliefd.
Bij een eerste bezoek aan haar ouderlijk huis wordt Jurre geconfronteerd met de demonen uit zijn verleden. 
Die laten hem niet meer los.

Mijn mening:
Niet met opzet is een verhaal in drie delen, verdeeld in hoofdstukken waarin afwisselend Jurre en Marente hun gedachten met de lezer delen.
Door een rustige en stijlvolle schrijfwijze weet de auteur me geboeid te houden tot de laatste bladzijde. 

De woordkeuze is ook om van te smullen; dit maakt het tot een genot om Niet met opzet te lezen. De gevoelens en gedachten worden ook mooi verwoord; niet te heftig en soms zelfs ingetogen.

“Als ik haar zie, gaat er een schok door me heen en stokt mijn adem. Ze ziet mij op hetzelfde moment, haar gezicht breekt open in een glimlach. Met een paar passen zijn we bij elkaar. Ik sluit haar in mijn armen, haar lichaam zacht en warm tegen me aan. Het gejoel van de pubers verdwijnt naar de achtergrond.
Met Marente in mijn armen staat de wereld stil.”

De personages worden zo duidelijk beschreven dat ik vaak de neiging had een van hen een por te geven.
Vooral de hoofdpersonen staan me in het begin duidelijk voor ogen, maar later in het verhaal wordt de houding van anderen me ook duidelijker en groeien ze in hun karakter. 
Door het hele verhaal heen voelde ik een bepaalde spanning die helemaal past bij de gebeurtenissen en terugblikken. Het onverwachte einde is de kers op de taart. 

Niet met opzet is een verhaal dat gaat over het verleden, het heden en de toekomst. Hoe het een het ander kan beïnvloeden;  hoe deze invloed bruggen kan bouwen tussen mensen zodat verwachtingen vervuld kunnen worden.

Voor in het boek lees je:
“Omdat alles voorbij gaat, maar niet voorbij is.” – Griet op de Beeck
Pas wanneer je de laatste bladzijde gelezen hebt, weet je hoe passend deze woorden zijn met betrekking tot deze prachtige novelle.

Ik heb Niet met opzet graag gelezen.

De auteur:
(foto: Linkedin)

Sacha over zichzelf:
'Mijn eigen verhaal begon ooit in het Gooi. Na omzwervingen in Zuid Amerika, Groningen en Amsterdam, keerde ik aan het begin van mijn twintiger jaren terug naar mijn bakermat. De liefde voor reizen bleef. Ooit trok ik een half jaar over het Afrikaanse continent en nog steeds ben ik graag onderweg.

Schrijven doe ik sinds ik deze vaardigheid op de lagere school onder de knie kreeg.  Kinderlijke fantasieverhalen, later gevolgd door opstandige dagboeken en gedichten uit het diepst van mijn ziel. Toen mijn leraar Nederlands in 3VWO vroeg of mijn opstel in de jubileum-schoolkrant mocht, wist ik het zeker: hier wilde ik verder mee.'

Lees meer over Sacha op haar website.
Sacha Voogd is auteur van de verrassende verhalenbundel Salsa in de polder.

Niet met opzet koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.