zaterdag 8 juni 2019

Ik las: 'eXXit' geschreven door Ugo Janssens



eXXit

Van dit boek heb ik de proefdruk mogen lezen. Met dank aan Uitgeverij GandaBoeken.

Samenvatting:

Wat na een globale eXXit van het vrouwelijke XX-chromosoom?

Philippe Charlier, kaderlid van een cosmeticabedrijf op de Place de Vendôme in Parijs begrijpt niet waarom zijn vrouw hem verliet. Wanneer blijkt dat alle vrouwen zonder tastbare reden verdwenen, kantelt zijn, de wereld. De status van heterogenen brokkelt af. Homeseksuelen, transgenders en travestieten bepalen voortaan de normen en waarden van de samenleving. Philip Charlier wordt geconfronteerd met eenzaamheid, onbegrip, wanhoop, verkeert als hetero in de verdrukking. Zijn zekerheden zijn kunstmatig, de toekomst onbestaand, onbekend tot …
(bron info: achterflap)

Mijn mening:

Het verhaal speelt zich af in Parijs: de stad van de liefde.
In de tweeëntwintig jaar dat Charlotte en Philippe Charliers samen leefden waren ze toch soms vreemden voor elkaar. Volgens hem kwam dat omdat vrouwen en mannen van nature anders zijn.
Wanneer alle vrouwen op aarde verdwijnen tast dat ook zijn herinneringen aan haar aan. Hij kan haar verdwijning bijna niet verwerken, vooral omdat op dezelfde dag hun zoon uit hun leven verdween.

We kijken ook terug naar Adam en Eva, of is haar naam toch anders? En is dat gedaan om de vrouwen onder de duim te houden? 
"Wie had het originele scheppingsverhaal vervalst?"

Het boek leest als een trein, beter gezegd als een raket! De korte hoofdstukken maken het een heerlijk leesbaar boek. Ik had het boek in een mum gelezen.
De duidelijk beschreven karakters komen tot leven als personages uit een film. Dit wordt versterkt door de sterke dialogen waardoor het lijkt alsof je er zelf bij staat.

Deze roman valt naar mijn oordeel onder onheilspellende sciencefiction; het is angstaanjagend zonder absurd te worden. Ik spreek namens de mensheid de wens uit dat niets van het beschrevene de mensheid zal overkomen. 

Ik heb 'eXXit' graag gelezen.





De auteur:

Ugo Janssens is een veelzijdig Vlaams auteur van internationale fictie en non-fictiebestsellers. eXXit is zijn negentiende boek, een aan sciencefiction grenzende roman met visionaire exponenten. 
Tot zijn bekendste titels behoren De Oude Belgen, De vrouw met de luifelhoed, Vrouwen - van godin tot slavin, Tinne - tamboer van Napoleon (in co-auteurschap met Marc De Bel), ‘Heksenhoer, sterf!’ en Het leugenboek. Voor zijn oeuvre werd hij bekroond met onder meer het ereburgerschap van de gemeente Vielsalm en de Lion francoutprijs.
(bron info: auteurspagina uitgeverij Gandaboeken)

eXXit koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: eXXit
Auteur: Ugo Janssens
Genre: roman 
Uitgave: paperback, 128 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Gandaboeken, juni 2019
ISBN: 978 90 82495 86 7
NUR: 300, 343

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.