maandag 31 oktober 2022

Ik las: 'Ontworteld...' geschreven door Anja de Jong

 Rouwverwerking bij ongehuwden


Ontworteld…

Anja de Jong heeft onderzoek gedaan naar het antwoord op de vraag of rouw voor een ongehuwde heftiger is dan voor een ander. Ze wilde ook het antwoord vinden op de vraag: als dit echt zo is, hoe komt dit dan? 
Kan de ongehuwde er zelf iets aan doen? 

Nadat haar broer Jan verongelukte, was er maar korte tijd voor het uiten van emoties. Haar ouders, broers en zussen hadden hun partner en hun kinderen. Zij bleef alleen, maar voor hen ging het leven door.
En wat doet het met je als ook 'het ouderlijk huis' wegvalt? 
Anja vraagt zich in ‘Ontworteld...’ af hoe belangrijk vrienden in dit geval zijn en of de kerkelijke gemeente hier een taak heeft.

‘Mijn aloude angst van mensen verliezen en te weinig vertrouwen dat ze gewoon van mij hielden, stak weer de kop op omdat mijn emotionele-, eigen- en onvoorwaardelijke liefde niet goed ontwikkeld waren.’

Het is jammer dat de auteur hier niet benadrukt dat het slechts haar mening is. 
En naar haar mening is een ongehuwde sowieso kwetsbaar.
Het is duidelijk dat het boek voor uitgave niet geredigeerd is.

'Ontworteld...' is een heel persoonlijk verhaal; het gaat over Anja en haar bevindingen. De conclusies die geschreven zijn, zijn dan ook haar persoonlijke conclusies en niet meer dan dat. 
Je merkt als lezer hoe belangrijk het geloof voor de auteur is.

‘Als je dus concludeert dat rouwende mensen kwetsbaar zijn en dat je als ongehuwde (ook al) kwetsbaar bent, mag je stellen dat rouwverwerking bij ongehuwden “gevaarlijker” kan zijn.’

Achter in het boek staan de gebruikte vragenlijsten gepubliceerd.
De algemene problemen van de betrokkenen worden door de auteur goed aangegeven.
Zelf heb ik geprobeerd de door de auteur aan de lezer gepresenteerde gevoelens van ongehuwden te begrijpen, maar dat is me helaas niet helemaal gelukt. 




De auteur: Anita de Jong (1959) is geboren en getogen in een warm, gezellig en groot gezin.  
Neem een kijkje op haar mooie website.

“Eindelijk iets over de combinatie rouw en ongehuwd zijn! Open en eerlijk. Bijzonder relevant voor iedereen die er mee te maken heeft, hetzij zelf of in zijn omgeving.”
 – Ds. Niels de Jong (predikant te Rotterdam)

‘De auteur breekt een lans voor alleenstaande nabestaanden. Hoe zwaar hun rouwproces is als een dierbare overlijdt, wordt niet door iedereen erkend. In het boek staan veel nuttige tips, en ik kan me helemaal vinden in de informatie over het rouwproces.” 
– Daan Westerink (rouw- en verliesdeskundige)

Ontworteld… Rouwverwerking bij ongehuwden koopt u hier:

Boekgegevens:

Titel: Ontworteld… Rouwverwerking bij ongehuwden
Auteur: Anja de Jong
Genre: biografie, rouwverwerking
Uitgave: paperback, 84 pagina’s
Uitgever: Boekscout, april 2012
ISBN: 9789461769343


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: BoekScout.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.