woensdag 4 februari 2015

Ik las samen met de Xander leesclub 'Jij' van Caroline Kepnes

Jij
'American psycho' voor de twittergeneratie

Guinevere is mooi, slim en supersexy: in één woord perfect. Wanneer de adembenemende vrouw Joe’s boekwinkel binnenloopt, weet hij het zeker: hij wil haar. Na een leuk gesprek raakt Joe compleet geobsedeerd door haar. Hij wil alles over haar weten, haar lichaam bezitten en zelfs haar gedachtes beheersen. Grenzeloos probeert Joe zijn verlangens werkelijkheid te maken. Hij hackt haar telefoon en komt op deze manier achter haar diepste geheimen.
Als hij alles over haar weet, weet hij haar te verleiden. Met gruwelijke gevolgen…

Ik las dit boek samen met de Xander Leesclub en dit is mijn mening:

Voor dit verhaal was geen andere titel mogelijk: Jij.
De cover voelt aan alsof er bloedspetters op zitten, heel toepasselijk.

Het verhaal is veelal een monoloog van Joe met zichzelf. Alles wordt verteld vanuit zijn oogpunt, wat het meteen een heel bijzondere kijk oplevert voor de lezer. Ik heb deze vertelwijze nog niet eerder gezien bij een thriller. Je blijft Joe volgen, je kunt niet stoppen met lezen, het kan niet snel genoeg gaan en je wilt steeds meer weten. Wat staat er te gebeuren?

De woorden van de heer Moody, de eigenaar van de boekwinkel, zullen nog een heel bijzondere betekenis krijgen in dit boek;
'Het enige wat nog wreder is dan een kooi die zo klein is dat een vogel er niet in kan vliegen, is een kooi die zo groot is dat de vogel dénkt dat hij kan vliegen.'
Joe leidt een totaal zinloos bestaan en er is een eindeloze leegte die door niets gevuld wordt behalve zijn aandacht voor Beck (Guinevere) en alles wat met haar te maken heeft. Guinevere wordt liever Beck genoemd.

Het verhaal draait behalve om Beck, haar leven en vrienden, ook voor een groot gedeelte om boeken, de boekwinkel, wat daar te koop is en wat er zich in afspeelt. Daar is het ook begonnen. Dan Brown, De Da Vinci Code en Stephen King, Dr.Sleep worden genoemd in het verhaal.
Het is een duister, beangstigend verhaal omdat het een onderwerp heeft dat op een dusdanige manier is neergezet dat het zó in het dagelijks leven past. Het kan allemaal gebeuren. We houden daar niet genoeg rekening mee in ons leven. We zijn door het gebruik van social media heel kwetsbaar tegenwoordig maar denken daar verder niet zo over na.

Ik had zo nu en dan met Joe te doen, het leek alsof hij het toch goed bedoelde, alsof het niet zijn schuld was, die arme Joe...
Maar vergis je niet, Joe kan heel berekenend zijn en keihard voor alles en iedereen die hem in de weg staat, of waarvan hij denkt dat het zo is!
Over het thema is vaker een boek geschreven, maar dan altijd uit een ander oogpunt. Dit is gruwelijker.Toch heeft de auteur het verhaal op een manier neer kunnen zetten die er voor zorgt dat je het boek niet weg kunt leggen. 
Het verhaal eindigt heel anders dan je zou verwachten. Ik vond het heel knap gedaan.
Het zou zo maar kunnen gebeuren, dat idee gaf me een akelig gevoel achteraf.

Op de een of andere manier deed Joe me denken aan Norman Bates uit Psycho, de triller van Robert Bloch die verfilmd is door Alfred Hitchcock. Norman met zijn vriendelijk gezicht die doet wat hij moet doen, maar ondertussen een verknipt persoon is.

Dit boek heeft alle vijf sterren verdiend!
Heel graag gelezen.

Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Over de auteur:

Caroline Kepnes is bekend als regisseur en scenarioschrijver. Ook werkte ze als journalist en schreef ze onder pseudoniem young adult-romans. Jij is haar eerste thriller.
Ze heeft korte verhalen gepubliceerd en heeft ook geschreven voor tv-shows, waaronder 7th Heaven en The Secret Life of the American Teenager.
Caroline studeerde af op Brown University en woont in Los Angeles (Cape Cod), in hetzelfde gebouw dat de Hillside Strangler ooit noemde.

Boekgegevens:

Auteur: Caroline Kepnes
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 384 pagina's
Uitgever: Xander Uitgevers BV, oktober 2014
ISBN: 978 94 01602 73 0
Ook als Ebook verkrijgbaar

4 opmerkingen:

  1. oh nu wil ik dit boek ook weer lezen, en ik heb al zoveel liggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er bij zitten griezelen, Ingrid. Een gruwelijk verhaal, hartstikke goed!
      Dank je voor je reactie, hier :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.