maandag 7 mei 2018

Ik las: 'De rode magneet', geschreven door Bertina Mulder



De rode magneet

Boekgegevens
Titel: De rode magneet
Auteur: Bertina Mulder
Genre: psychologische thriller
Uitgave: paperback, 240 pagina’s
Uitgever: Paris Books, 8 maart 2018
ISBN: 978 94 92179 96 8
ISBN: 978 94 92883 09 4 (e-book)
NUR: 332

Als hekkensluiter van de blogtour omtrent De rode magneet leest u hier mijn recensie. Helemaal onderaan daarom tevens een overzicht van alle andere deelnemers aan deze blogtour.


In De rode magneet lees je het verhaal van een viertal astronauten. Dat viertal bestaat uit twee mannen en twee vrouwen die geselecteerd zijn om deel te nemen aan een missie. Deze missie is een reis naar Mars!

Deze onderneming wordt georganiseerd door Outer Space Broadcasting; een productiemaatschappij die tijdens het programma De Rode Magneet deze astronauten zal volgen en hun belevenissen vertraagd zal uitzenden naar de ontvangers op Aarde. Het wordt op deze manier een soort van ‘real-life soap’ maar dan in uitgestelde tijd en waarin alleen de opnames te zien zijn die goedgekeurd zijn door de sponsors en Outer Space Broadcasting. Deze beelden worden gemanipuleerd om de kijkcijfers hoog te houden, want het eigenbelang staat vanzelfsprekend voorop!

Het is geen eenrichtingsverkeer; de astronauten kunnen ook berichten ontvangen van de achterblijvers op Aarde, ook hiervoor geldt dat er een vertraging aanwezig is. Even chatten is niet mogelijk en dat levert zo nu en dan vervelende ervaringen op.

Het leven met elkaar in een zo kleine ruimte gaat niet vanzelfsprekend van een leien dakje, maar het vergt veel geduld en het vermogen om iets door de vingers te kunnen zien.
Dit levert de nodige spanningen op. Wanneer er onverklaarbare dingen gebeuren is het wantrouwen een feit! 

Waarom was het eigenlijk ook al weer begonnen? Red de Aarde?
Dat idee maakt het verhaal heel actueel. Het lijkt heel mooi, maar alles wat menselijk is komt in dit boek voorbij en daardoor vraag ik me af of het wel verantwoord is om mensen van deze planeet te laten vertrekken…

In De rode magneet wordt het verhaal uit verschillende perspectieven verteld, waardoor de spanning op peil blijft. 
Bertina Mulder heeft zich goed geïnformeerd over zaken die te maken hebben met reizen naar Mars en wat daar bij komt kijken.
De rode magneet is een boek dat je in één ruk uitleest! Het is zelfs zo goed geschreven dat ik zo nu en dan de gebeurtenissen als in een film voor mijn ogen zag verschijnen en het daardoor leek of ik er zelf bij aanwezig was.

Voor in het boek staat heel toepasselijk:

Logic will get you from A to B.
Imagination will take you everywhere. 

Albert Einstein

Mijn fantasie werd volop geprikkeld door deze psychologische thriller!



De auteur:
(foto: Fleur Joesten)

Bertina Mulder (Winterswijk, 1962) heeft haar eigen bedrijf Bertina Mulder Tekst & Redactie en woont in het Veluwse dorp Emst. 
In 2016 debuteerde ze met de roman Wisselwerking.
De rode magneet is haar thrillerdebuut. 
Beide boeken worden uitgegeven via Paris Books.

Neem ook een kijkje op de website van de auteur.

Op 8 maart was het Internationale vrouwendag. Dat viel samen met de lancering van De rode magneet. Toeval of niet? 
Tijdens Bertina’s bezoek aan ESA/ESTEC vroeg astronaute Claudie Haigneré of in De rode magneet ook vrouwelijke Mars-astronauten voorkwamen. Het antwoord was ja. 

Maak kennis met deze bijzondere personages en hun mannelijke collega’s in de thriller die op donderdagavond 8 maart 2018 gepresenteerd werd.
In mei 2018 vertrekt NASA’s InSight mission naar Mars. Mee aan boord gaat een microchip met de namen van 2,4 miljoen wereldburgers. Bertina is één van hen. 

De rode magneet koopt u bij uw lokale boekhandel of bij


Met dank aan Paris Books en Bertina Mulder voor het toezenden van een gesigneerd exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. En ik maar denken wat komt dit mij bekend voor, Phobos door Victor Dixen las ik een paar jaar geleden, hetzelfde onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.