maandag 14 mei 2018

Ik las: 'Niets om voor te sterven', geschreven door Gerrit Sangers



Niets om voor te sterven

Boekgegevens
Titel: Niets om voor te sterven
Auteur: Gerrit Sangers
Genre: roman, literaire fictie
Uitgave: paperback, 180 pagina’s 
Uitgever: Uitgeverij ASPEKT, april 2018
ISBN: 978 94 63384 31 5
ISBN: 978 94 63384 46 9 (grootletterboek)
NUR: 300

... Ik dacht dat ik je zag, Leidian. In Zandvoort was een kind dat leek op jou toen jij een kind was. Kan dat? Weet je als ik stemmen hoor in de straat of in mijn hoofd vraag ik mezelf weleens af of er een verbinding is tussen alles en iedereen…
(bron: achterflap)

Het verhaal en mijn mening:
Leidian krijgt opnieuw angstdromen wanneer haar man Niels er niet is.
In haar dromen wordt haar vader weggevoerd door onbekende personen. Haar vader had altijd wel iets op haar aan te merken.
Ze weet niet wat van haar verwacht wordt en probeert de schijn op te houden dat ze weet wat ze doet.

Kaspar, de broer van Leidian werd een tijd in een inrichting verpleegd en probeert nu op eigen kracht te leven in een wereld die hij niet begrijpt. Het ergste wat hem kan gebeuren is weer terug in de isoleercel. Hij wil een vrouw aan zijn zijde en dat moet Anneloes zijn. Hij kent haar al heel lang en zij is een droombeeld voor hem. Maar Anneloes heeft geen interesse in hem. Kaspar denkt dat hij dat nog kan veranderen, want het is door haar niet hardop gezegd dat ze hem niet wil.

Dan maken we kennis met de jonge Helen. Helen heeft steeds  waanvoorstellingen en heeft niet het idee dat ze thuis op haar plaats is.
Leidian probeert Helen te koppelen aan Kaspar. Er was tenslotte een kans op terugval, volgens de psychiater. Een kans dat hij zich weer zou terugtrekken in zijn droomwereld.
Leidian heeft iets verzwegen over haar neigingen ten opzicht van Helen. Een tijdje terug probeerde ze haar te verleiden, het ging heel ongelukkig en het liep op niets uit, maar ook dit is weer zoiets dat haar anders maakt dan ze zou willen zijn.
Kaspar lijkt niet verder te kunnen met welke vrouw of meisje dan ook zolang hij geen standpunt heeft krijgen van Anneloes.

Dit is een verhaal over de reden dat het niet met je gaat zoals je zelf zou willen, bij iemand anders zoeken dan bij jezelf, over wanhoop en over troost dicht bij huis zoeken.


De auteur:
(foto: Uitgeverij ASPEKT)

In 1966 ging Gerrit Sangers naar de St-Gregorius scholengemeenschap. Nederlands en geschiedenis waren zijn favoriete vakken. In de tweede klas begon hij met het schrijven van zijn eerste gedichten. Een van zijn eerste gedichten begon met de onsterfelijke en mogelijk weinig originele zin Elle a des cheveux blonds. Toen wist hij al dat hij schrijver wilde worden. Hij slaagde voor zijn HAVO examen en ging daarna werken in de sociale verzekeringen. 16 maanden bracht hij door als dienstplichtig soldaat aan de telefooncentrale. In de avonduren schreef hij.
Lees meer over Gerrit op de auteurspagina bij Uitgeverij ASPEKT.

Niets om voor te sterven koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Met dank voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.