donderdag 3 mei 2018

Vandaag in de schijnwerpers: 'Hanze! daar waar de reis naartoe gaat', geschreven door Hans Muiderman



Hanze! daar waar de reis naartoe gaat

Boekgegevens
Titel: Hanze! daar waar de reis naartoe gaat
Auteur: Hans Muiderman
Genre: bundel reisverhalen
Uitgave: paperback, 128 pagina’s
Uitgever: x-editons, Den Haag
Omslagontwerp en typografie: Erik Cox
ISBN: 978 90 82388 82 4

Zien, herinneren, begrijpen. 
Alles hangt af van de plaats waar je staat. 
Onderweg verander ik, onbewust, steeds van perspectief. 
Mijn persoonlijke geschiedenis, die van degenen die ik ontmoet en het verleden van de plek waar ik ben aangeland wisselen elkaar af. 
Heden en verleden verweven zich als vanzelf. 
En als de reis vordert vraag ik mij steeds vaker af waar die naartoe gaat. 
– Hans Muiderman 

Flaptekst:
Aan het einde van een pad waar de rivier oplost in een baai aan de Oostzee, lees ik op een gevel Hotel Utkiek. Het water in de verte heette tot in de 17e eeuw Dat nie diep en het binnenmeer daarachter, bij het schiereiland Usedom, dat was het Achter water. Waar je de taal herkent voel je je thuis.
Na een reis met zijn camper van Deventer naar Denemarken, de oversteek naar Zweden, over de eilanden Gotland en Farö, door de Baltische Staten en langs de Duitse Oostzeekust, keert de schrijver via Kampen weer terug langs de IJssel om te eindigen bij een oude tante thuis in Zutphen. 
Toch wil hij nog een keer terug naar Farö, in het noorden van de Baltische Zee. Om daar te zoeken naar het doel van zijn reis… 

De auteur:

Als jonge dichter publiceerde Hans Muiderman (Den Haag) in de Groene Amsterdammer, hij schreef en regisseerde voor cabaret. Zijn loopbaan begon hij als docent film en scenarioschrijven aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Als auteur en redacteur was hij betrokken bij vele publicaties over kunst, cultuur en media.

Sinds 2010 is hij fulltime schrijver. Zijn debuutroman Souvenir Utopia werd gepresenteerd in 2013. Daarna verschenen twee verhalenbundels. De pers reageerde lovend op deze publicaties. Hij geeft lezingen, treedt op en publiceert in literaire tijdschriften.

Lees meer over de auteur en zijn werk op zijn website.

Van Hans Muiderman verschenen eerder:
Notities op de spiegel (essays)
Souvenir Utopia (roman)
Ik ben hier geboren (korte verhalen)
Als al het andere voorbij is (reisverhalen)
Hank & Heinrich (roman)
De Roetekavlomsamiep (beeldverhaal, i.s.m. Erik Cox)

Boekpresentatie van  Hanze! daar waar de reis naartoe gaat  bij boekhandel Douwes in Den Haag op 12 mei a.s.
Klik HIER en lees meer over de tentoonstelling en de boekpresentatie op 12 mei.

Te koop bij:
- Boekhandel Douwes, Herengracht 60 in Den Haag
- in de webshop van Boekhandel Douwes
- of rechtstreeks door een e-mail te sturen aan erikedje-imageerikcox.nl* 

* 1 boek opsturen binnen Nederland kost € 3,32
(Bij grotere aantallen zijn de portokosten afhankelijk van het totale gewicht van de zending.) 
(bron bovenstaande: x-editions)

Met dank aan Hans Muiderman en x-editions voor het toezenden van dit exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.