dinsdag 19 juni 2018

Ik las: 'Door vele vensters, Deel 2', geschreven door Ingrid van der Weegen

Gedichten uit het leven gegrepen


Door vele vensters, deel 2

Boekgegevens
Titel: Door vele vensters, deel 2
Gedichten uit het leven gegrepen
Auteur: Ingrid van der Weegen
Genre: poëzie, gedichtenbundel
Uitgave: paperback met illustraties, 119 pagina’s in glanzend papier
Uitgever: Uitgeverij De Bron, december 2017
ISBN: 978 90 82431 84 1

Deze gedichtenbundel heb ik nu al een paar keer gelezen; steeds opnieuw raakte een gedicht me op ongekende wijze. Er is zelfs een gedicht dat ik aan mijn man heb voorgelezen; het is alsof het speciaal voor ons was geschreven!

Voor in het boek staat goed aangegeven wat de oorsprong is van de gebruikte foto’s en afbeeldingen die heel passend op de linkerpagina’s naast de gedichten staan; sommige foto’s zijn heel aangrijpend.

De titel is ook voor dit tweede deel ontzettend goed gekozen. ‘Door vele vensters’ geeft een kijkje door de ramen van de zielen van de personen of groepen mensen waar dat gedicht betrekking op heeft. Je hoeft het niet zelf meegemaakt te hebben om te kunnen voelen wat er beschreven wordt in de prachtige maar soms heel roerende gedichten. De onderwerpen zijn divers!

Je kijkt door een gedicht in iemands leven; dat kan het leven van iemand anders zijn of dat van jouzelf. Gevoelens komen tot leven wanneer we door deze vensters kijken. De gedichten bieden hoop en troost, er zijn uitingen van liefde, nostalgische momenten en verlangen naar wat niet meer is. Maar bovenal is er respect!

‘Kijk verder dan je ogen kunnen zien’ is een gedicht met weinig woorden maar met ontzettend veel inhoud.

De gedichten uit deze bundel blijven me steeds ontroeren!


De auteur:
(foto: Uitgeverij De Bron)

Ingrid van der Weegen (1964) is geboren in Bergen op Zoom. In 2010 nam ze een moedig besluit en zette ze de eerste zin van haar inmiddels goed ontvangen fictiethriller The Scent op papier. 
Ze schrijft ook gedichten. Op 11 juli 2014 verscheen haar eerste gedichtenbundel 'Levensmomenten' en sinds 11 juni 2015 staat in opdracht van Rijkswaterstaat haar gedicht 'Een stil verbond is gesloten' tentoongesteld en omlijst door een prachtig kunstwerk, in het Topshuis Oosterscheldekering Zeeland. 
Inmiddels hebben vele prominenten gasten hun lof uitgesproken na het lezen van haar gedicht aldaar. Ook opent Rijkswaterstaat een promotiefilm met haar gedicht over de Watersnoodramp in 1953.
(bron: Uitgeverij De Bron)

Eerder las ik van Ingrid Door vele vensters, deel 1.
Ander werk van Ingrid is The Scent (thriller) en haar dichtdebuut Levensmomenten

Door vele vensters, deel 2 koopt u bij uw lokale boekhandel of bij


Met dank aan Uitgeverij De Bron voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.