vrijdag 22 juni 2018

Vandaag in de schijnwerpers: 'Zonnebloem', geschreven door Lucas Vastenhout



Zonnebloem

Boekgegevens
Titel: Zonnebloem
Auteur: Lucas Vastenhout
Genre: verhalenbundel
Uitgave: paperback, 198 pagina’s
Uitgever: De Schrijfpen, 1 juni 2018
ISBN: 978 90 48443 64 2
NUR: 303

Zonnebloem bestaat uit zevenentwintig korte verhalen. Ze zijn een scherpe selectie uit het werk van de schrijver en variëren van lengte en inhoud.
In elk verhaal trakteert de schrijver de lezer op personages in ontroerende dan wel spannende situaties. De grondgedachte in alle verhalen is het verlangen naar liefde tot elkaar. 
Meerdere verhalen kennen aan het eind een onverwachte wending; ze ademen de sfeer van Roald Dahl.

Het is een meeslepende en welverzorgde verhalenbundel, een verrassing.

Zonnebloem is opgedragen aan zijn kleinzoon Roy Raûl. 
Roy R. is een van de verhalen. Hierin neemt de grootvader symbolisch wraak op het overlijden van zijn 10-maanden jonge kleinzoon na een reeks medische missers. Zijn vergelding betreft drie kinderartsen, het hoofd van een kinderkliniek, een radioloog, twee tuchtrechters en een Officier van Justitie. Neemt hij ook wraak op de voortdurend loerende achterbuurvrouw?

Zonnebloem was het winnende verhaal van Schrijven in de Zomer. De jury: “de schrijver weet emoties suggestief voor het voetlicht te brengen”.
(bron info: de auteur)

De auteur:
(foto: Peter Vroon)

Biografie Lucas Vastenhout op zijn website.
Ik ben in 1942 geboren in Haarlem, Merwedestraat 5. Mijn ouders werkten als ziekenverzorgers in de psychiatrische kliniek Vogelenzang te Bennebroek. Ze kregen vier zonen. Sinds 1957 woon ik in Apeldoorn. Inmiddels ben ik de pater familias. Uit een eerste huwelijk heb ik twee zonen, een tweede huwelijk bracht twee dochters voort. Een dieptepunt was het overlijden in 2001 van mijn 10-maanden jonge kleinzoon Roy, na een reeks medische missers; zie mijn boek Oordeel. Daarnaast kent het leven veel hoogtepunten. Meerdere inspireerden me tot mijn verhalenbundel Zonnebloem.

Zonnebloem kunt u bestellen via uw eigen boekhandel, via
door een mail te sturen naar De Schrijfpen:  deschrijfpen@ziggo.nl 

Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.