maandag 4 juni 2018

Ik las: 'Kop leeg', geschreven door Patrizia Filia



Kop leeg

Boekgegevens
Titel: Kop leeg
Titel serie: Bordeauxreeks
Nummer in reeks: 32
Auteur: Patrizia Filia
Genre: dichtbundel, autobiografisch
Uitgave: paperback, 56 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Liverse, augustus 2015
ISBN: 978 94 91034 57 2
NUR: 306

Centraal in 'Kop leeg' staat de kindertijd van de dichteres, een periode die zowel speels als confronterend was. Een periode waarin de eerste stenen werden gelegd voor het geheel van haar latere levenservaringen. Is het meisje dat ze toen was zich daarvan bewust? Nee, kinderen zijn niet met de toekomst bezig evenmin als met het verleden. 
Zij neemt ons mee door haar eigen microkosmos, op een tocht door haar belevingswereld, voordat die door het verstrijken van de tijd geschiedenis werd. 

Mijn mening:

De vele herinneringen zijn hartverwarmend door de openheid waarmee ze neergeschreven zijn; je leest hoe een klein kind met haar ouders over de SS131 door Sardinië rijdt omdat ze wegens kinkhoest in quarantaine gebracht wordt. Volgens haar moeder kan ze dat niet weten. 
Je ziet voor je ogen hoe het kleine meisje tijdens het verblijf bij haar familie op Sardinië meedoet met de rest van de familie en deze herinnering ook ergens opgeslagen heeft. Ze leert zwemmen van een oom, maakt een maansverduistering mee en neemt onbewust afscheid van veel geliefden.

Haar vader wil dat de kinderen zich bewust blijven van de verschrikkingen van De Tweede Wereldoorlog; de manier waarop hij dat deed heeft blijkbaar gewerkt, want ook hier wordt aandacht aan geschonken in deze bundel!
Ook prachtig om te lezen zijn de stukken die handelen over ‘als kinderen afspraken maken’: je verdwijnt weer terug in je eigen jeugd. 
De geur van sommige mensen en dingen zijn ergens in haar herinnering blijven hangen, samen met een soort van foto van hoe deze er uit zagen, toen.

Een mooie bijkomstigheid is dat ik met de neus op de feiten gedrukt werd; Sardinië (Italië) was vroeger even van Aragon (Spanje) en het hertogdom Savoye lag vroeger grotendeels in Italië. Deze herinneringen uit geschiedenislessen kwamen weer naar boven tijdens het lezen.

Ondanks dat dit een dichtbundel is die gebaseerd is op de kindertijd van de auteur, bracht veel van hetgeen ik las een herinnering bij mij naar boven. Zelfs herinneringen die ik had maar waar ik het bestaan niet meer van wist.
Ik ben blij dat ik deze bundel mocht lezen van Patrizia; ook ik ging weer even terug naar toen...

NB: de eerstvolgende volledige maansverduistering is te zien op 27 juli 2018 (bloedmaan)


De auteur:
(foto: Allesandro Vermeulen)

Patrizia Filia, geboren in 1953 in Savoië, Frankrijk uit Sardijnse ouders is theatermaakster, schrijfster en dichteres. Begin jaren zestig van de vorige eeuw verhuisde ze naar Turijn, waar ze hedendaagse dans studeerde. Ze maakte choreografieën, speelde straattheater en in een film. In 1982 vertrok ze naar Amsterdam waar ze haar eigen theaterstijl verder ontwikkelde.
Ze verhuist in 1988 naar Dordrecht.
Patrizia is eveneens artistiek leider van Stichting de LuiaardVrouwe. Deze stichting werd door haar opgericht in 1989. Vanaf 1989 combineerde ze het regisseren met het schrijven van theaterteksten en theaterbewerkingen. 
Haar theaterwerk was behalve in Nederland ook al te zien in Italië, België, Duitsland, Engeland, Hongarije, Griekenland, Verenigde Staten, Turkije en Frankrijk.

In 1996 publiceerde ze de monoloog Medea, in 2013 de dichtbundel De schaduw van het park, in 2015 de dialoog Sapfo, een dichteres van Lesbos en de dichtbundel Kop leeg.

Eerder las ik van Patrizia In de Mokumse jaren. evenals Kop leeg autobiografisch, en De eenzamen/Il solitario.
Klik op de gekleurde link om mijn recensie te lezen.

Kop leeg koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Met dank aan Patrizia voor het toezenden van een exemplaar.

"Hartverwarmend en respectvol"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.