Joods Hollywood en de censuur
Na de verwoesting van de door koning Salomon gebouwde tempel van Jeruzalem verlieten in 586 voor Christus vele Joden Israël om zich te verspreiden over de wereld waar ze trouw bleven aan hun geloof en gebruiken.
Na heropbouw van de tempel werd die in 70 na Chr. door de Romeinen opnieuw met de grond gelijkgemaakt. Er volgde toen een tweede Diaspora. Naarmate het Christendom in grote delen van de wereld invloed kreeg werden Joden gezien als de moordenaars van Jezus en begon de vervolging.
In Duitsland leefden ze in aparte delen van de steden de zogenaamde Judengassen, maar mochten veel ambachten en beroepen niet uitoefenen. Velen vestigden zich in Rusland en Oost-Europa in nederzettingen rond de steden, de zogenaamde Sjetls.
Na een aanslag in 1881 op de Russische tsaar Alexander II wees men de Joden als daders aan. Tijdens Progroms werden Sjetls verwoest en bewoners vermoord.
Er kwam toen een enorme Joodse emigratiegolf naar Amerika opgang. Velen maakte ‘op een schoen en een slof’ in scheepsruimen ‘de overtocht en vestigden zich op het platteland en buitenwijken van de grote steden waar ze hun geloof vrij konden belijden. Ze leefden voornamelijk van handel en zagen als eersten brood in vertoning van films. Wat begon in voorstellingen in achterafzaaltjes zou uitgroeien tot de legendarisch filmindustrie van Hollywood.
Door een groot deel van de voornamelijk Christelijke bevolking werden de Joodse emigranten gediscrimineerd. Men vond hun producties duivels en inbreuk maken op goede zeden en riep op tot een boycot. Onder druk besloten producenten zelfcensuur in te stellen. Ondanks alle tegenwerking trokken hun films over over de wereld volle zalen en werd filmproductie een van de belangrijkste exportartikelen van de V. S.
In dit boek probeer ik de harde strijd van de emigranten te schetsen.
(info: achterflap)
De laatste regels van het voorwoord:
“In mijn jeugd waren de Amerikaanse sterren populair en veel dames imiteerden hun kledingstijl en hoeden. Jonge meisjes droegen pijpenkrullen zoals het kinderidool Shirley Temple. Wat mij, nadat ik ouder werd, verbaasde dat zoveel sekssymbolen ondanks de roem en welvaart die hen toekwam, een tragische levenseinde hadden. In eerder door mij geschreven boeken heb ik meerdere onderwerpen van de filmgeschiedenis vastgelegd. In dit boek wil ik een poging wagen om de volgende thema’s te beschreven en te combineren. Dit geldt onder andere voor de manier waarop de Oost-Europese en Duitse joodse emigranten een nieuw bestaan in Amerika vonden en de Amerikaanse filmindustrie groot hebben gemaakt ondanks tegenwerken door de censuur en ‘moraalridders’ die het morele verval tegen wilden gaan. Verder wil ik kort ingaan op de levens en het tragisch einde van een aantal sekssymbolen, die door hun manier van acteren en leven hebben bijgedragen tot een nieuwe levensstijl.”
De auteur
De Nederlandse kunstschilder, schrijver Adrianus Johannes Petrus Stahlecker werd op 23 juli 1937 in Den Haag geboren. Hij wilde kunstenaar worden maar zijn vader dacht hier anders over en beschouwde het tekentalent van zijn zoon als een hobby. Zo begon Adrians carrière in het koks vak. Op zijn vijftiende begon hij in het kader van het leerlingstelsel in de keuken van restaurant Formosa. Later als aide de Fourneau in het Victoria Palace Hotel in Parijs en als kok en kelner de Holland Amerika Lijn. Op zijn 19e nam hij een seizoenbaantjes aan waardoor hij gedurende de wintermaanden de Vrije Academie kon bezoeken en volgde portretlessen van de bekende schilder Hessel de Boer. In 1961 maakte hij zijn debuut in de toenmalige kunstzaak De Plaats in Den Haag waarbij de kritiek unaniem enthousiast was.
Joods Hollywood en de censuur koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:
Boekgegevens:
Titel: Joods Hollywood en de censuur
Auteur: Adrian Stahlecker
Genre: geschiedenis algemeen
Uitgave: paperback, 374 pagina’s, met illustraties
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, januari 2022
ISBN: 9789464249545
NUR: 680
Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een exemplaar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.