donderdag 9 oktober 2014

Ik las: 'Het examen' ~ de klok tikt door. Van Joelle Charbonneau


Het examen ~ De klok tikt door ~
deel 3 van De Test-Trilogie

Samenvatting:

Malencia Vale wil een einde maken aan het wrede systeem en de vuile spelletjes van de Test. De toekomst van het Verenigde Gemenebest hangt aan een zijden draadje. Het land staat aan de vooravond van een burgeroorlog waarin de rebellen het opnemen tegen de wrede en doortrapte leiders van het land. Cia, getalenteerd student aan de universiteit, weet té veel, in ieder geval van de schokkende waarheid achter de Test.

Maar ze kan het niet alleen. Dit is haar kans om recht te doen, in praktijk te brengen waarvoor ze heeft getraind. Maar wie zal haar volgen? Op de campus waar achter elke hoek gevaren en leugens schuilen, moet Cia de levens van de mensen van wie ze houdt riskeren en gokken op de loyaliteit van haar klasgenoten. Klasgenoten die stuk voor stuk bewezen hebben dat ze niet te vertrouwen zijn...

De inzet is hoger dan ooit – een toekomst geregeerd door angst of hoop. In dit derde en afsluitende deel van haar Test-trilogie weet Joelle Charbonneau de spanning tot grote hoogte te laten stijgen. Klaar of niet, het is examentijd… en het laatste examen is het allergevaarlijkst!

Mijn mening:

Het derde deel van de trilogie.
Het duurde even eer de spanning weer in het verhaal kwam, maar dat werd goedgemaakt naarmate we verder in het verhaal kwamen. Mede door de antwoorden op de vragen die nog open waren blijven staan na het lezen van de eerste twee delen werd het een mooie afsluiting van de trilogie.
Ik vond het iets minder meeslepend dan de eerdere delen, maar desalniettemin heb ik het boek heel graag gelezen.
Cia leefde voor mij écht, ook in dit derde deel. Je voelt als het ware de hoop en het verdriet.
Kan ze wel iemand vertrouwen? Ze toont hier weer haar sterke karakter, nog meer dan ik dat in de eerdere delen heb ervaren.
De spanning bouwt zeker op naar het einde toe.
Er wordt een beroep op Cia gedaan. Cia neemt een besluit wat laat zien hoe sterk ze geworden is als persoon. Er is nog veel voor haar te doen.

Ik waardeer dit boek met 3 ½ sterren.


De Testtrilogie heeft ook een eigen Facebookpagina, www.facebook.com/detesttrilogie, en een eigen website, www.karakteruitgevers.nl/detesttrilogie/ Bekijk daar ook de boektrailer op YouTube!

Koop dit boek via je lokale boekhandel of via:

Auteur: Joelle Charbonneau
Genre: fantasy
Uitgave: hardcover, 320 pagina's
Uitgever: Karakter Uitgevers BV, 2014
ISBN: 978 90 45206 96 7


6 opmerkingen:

  1. Hoi Mieke
    Leuk om te lezen dat jij deel 3 ook graag gelezen hebt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was heel benieuwd naar Cia en haar vrienden. Het verhaal was niet 'af' naar mijn gevoel. Nu is er nog wel ruimte gelaten voor een eventueel vervolg, vind ik. Maar ik zit niet meer met zoveel vragen. Dank je voor je reactie, Connie.

      Verwijderen
  2. Ik moet hier toch nog eens aan beginnen. Hoorde er tot nu toe alleen maar teleurstellende verhalen over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Test en De Studie kregen elk 5 sterren van me. Deze is zeker goed, maar iets minder dan de eerdere boeken. Ik heb deze wel graag gelezen omdat ik ook benieuwd was naar wat er met Cia en Tomas zou gebeuren. Mooi boek!

      Verwijderen
  3. Mieke, dit is volgens mij een trilogie waar ik wat minder mee heb, trekt me niet zo, maar dat is een gevoel. Misschien ga ik deze boeken ooit toch nog lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze alle drie gelezen, Ellie. Een ander genre, maar graag gelezen. Dank je voor je reactie :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.