woensdag 31 mei 2017

'Michelle Welt', geschreven door Gerrit Sangers



Michelle Welt

Boekgegevens:
Titel: Michelle Welt
Auteur: Gerrit Sangers
Genre: roman 
Uitgave: paperback, 210 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, juli 2015
ISBN: 978 94 61537 57 7
ISBN: 978 94 63381 06 2 (Grote Letter Boek)
NUR: 300

In Michelle Welt dompelt auteur Gerrit Sangers ons wederom onder in de droomverte van zijn schrijven. De auteur voert de lezer terug in de tijd alsof die jaren heeft stilgestaan. Dit heeft alles van doen met zijn nostalgische kijk op de liefde van onze jeugd. Een verstild portret van iets wat voorbij is maar tijdloos bleef.

Mijn leeservaring:
'Michelle Welt' is een verhaal waarin je mee terug kunt reizen naar eind jaren tachtig van de vorige eeuw.

Het is een verhaal in twee delen. 
In het eerste deel met de titel 'Bouw' lees je hoe Anner bang is om te groeien in het leven. Hij kijkt steeds terug in een droom naar een liefde die hij nooit heeft gehad en blijft maar hangen in zijn gevoelens. Dan ontmoet hij Michelle. Zij is anders dan alle anderen en met haar kan hij weer gaan geloven in liefde. Ze bouwen samen een soort van relatie op. Toch is het niet helemaal waar hij op gehoopt had, maar hij is zwak en onzeker en onderneemt niet echt iets om deze relatie zeker te stellen. Michelle is nogal spiritueel en loopt met haar hoofd in de wolken, terwijl Anner wel met beide benen op de  grond denkt te staan, maar hij leeft in een wereld die hij eigenlijk niet kent.

In het tweede deel met de titel 'Teloorgang' lees je hoe het niet werken aan een relatie en maar geloven dat het wel goed zal komen, kan uitlopen op een einde dat niemand heeft gewild. Een dochter is zoek!
Wederom zijn onbegrip en eenzaamheid troef.

'Elke keer als Michelle huilt, wankelt mijn zelfvertrouwen verder, dacht hij. Ik was bij Marja terwijl ik bij haar had moeten zijn.'

'Michelle Welt' lees lekker vlot door de schrijfstijl van Gerrit Sangers die vormelijk maar zeker niet stijf is. Ik kan daar van genieten.

De auteur:
(foto: aangeleverd door Aspekt)

Gerrit Sangers (De Meern) werd in 1954 geboren als jongste uit een gezin van vijf. Al jong begon hij met lezen en in de eerste klas toen hij een verhaal over waterhoentjes las, dacht hij, dat wil ik ook: schrijven.

Het duurde nog wel even voor die gedachte gestalte kreeg. In de eerste klas van de havo kreeg hij een 10 voor een opstel. Het beschreef een droom, aan het eind liep de wekker af.
Ook begon hij gedichten te schrijven. Na de havo ging hij werken, de stichting opleiding leraren had hem afgewezen. Hij wilde geschiedenis studeren. Het is er nooit van gekomen.
In de avonduren schreef hij. Vooral novelles. 
Lees meer over Gerrit Sangers en zijn werk op mijn blog.

Eerder las ik van Gerrit Sangers:
De morgendans(2016) roman 
Landing(2016) novelle 

Michelle Welt koopt u bij


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.