zondag 19 maart 2023

Ik las: 'Branco & Julia' geschreven door Gert-Jan van den Bemd

 


Branco & Julia

Mijn oog viel op een kleine foto met gekartelde rand.
Een vrouw in bikini. Ze stond tot haar enkels in zee, 
het water was kalm, er waren nauwelijks golven.
Ze had een wespentaille, een lange, slanke hals,
een blank, ovaal gezicht dat in verhouding met haar 
tengere lichaam eerder vlezig en zacht leek, een 
sensuele mond, een vrij grote neus, lachende ogen.
In haar donkere haar droeg ze een hoofddoekje,
geen bandana, maar een zelf geknoopte tulband,
zoals de vrouw op de We can do it!-poster die vroeger 
een tijdje op de deur van mijn slaapkamer hing.
(achterflap)

Gert-Jan van den Bemd weet je in de proloog al meteen nieuwsgierig te maken naar Branco & Julia. Het is niet alleen een proloog voor de lezer, maar ook voor Branco.

“Het ligt voor de hand om de vondst van de oude foto’s aan te wijzen als het begin. Zeker, ze zijn de bindende schakel tussen Julia, Valério en mij, ze zijn de aanleiding voor onze reis, maar niet het begin van de verandering.”

Branco is een wat oudere curiosa- en antiekhandelaar. Eerder was hij scheikundeleraar maar hij heeft een goede neus voor speciale objecten; tweedehands spullen die je tegen kunt komen op rommelmarkten zoals op de Feira in Lissabon. Die verkoopt dan weer hij tegen behoorlijk hoge prijzen door aan zijn clientèle.
Hij doet zich op de rommelmarkt voor als iemand die eigenlijk niets uit kan geven, hij lijkt zelfs een beetje op een zwerver, maar ondertussen is hij een heel vermogend man geworden.
Door zijn armoedig uiterlijk zet hij de verkopende partijen op het verkeerde been en krijgt zijn spulletjes meestal onder de vraagprijs mee.

Julia is een jonge kunstenares, maar kan van de opbrengst van haar schilderijen niet rondkomen. Daarom woont ze nog bij haar ouders, poetst in een hotel en is naaktmodel bij de schildercursussen die Valério geeft. Ze is ook zijn minnares, maar niet uit liefde.

Op de Feira da Ladra komen Benedito Carlos Branco en Julia Rey elkaar tegen.
Beiden hebben ze interesse voor oude foto’s die daar te koop worden aangeboden, maar hun redenen zijn totaal verschillend. Allebei kopen ze foto’s uit één doos zwart-wit foto’s; Julia twee, Branco de rest.
Branco wil ze graag hebben als inspiratiebron voor een nog te schijven roman; hoe meer, hoe beter. 

Op het voorblad lees je twee regels uit een gedicht van de Portugese dichter Pessoa. Branco heeft deze zeldzame gedichtenbundel van Pessoa in handen gekregen; die wil hij in geen geval verkopen! Het is de oorsprong van zijn droom: schrijver worden. Hij is nu wel rijk, maar het voelt voor hem zelf niet dat hij écht iemand is. Dat zal veranderen wanneer hij een schrijver is; dan wordt hij pas interessant.

“Zelf had ik er nooit bij stilgestaan, maar op dat moment bedacht ik dat foto’s in feite tastbare bewijzen waren dat het leven de moeite waard was, een poging om het wat langer vast te houden, gesublimeerde herinneringen. Mijn hart bonkte in mijn keel. Ik zou die gedachten moeten opschrijven.”

Doordat zowel Branco als Julia meer foto’s willen hebben van het onderwerp op de foto’s, Yvette, komen ze elkaar ook steeds vaker en intenser tegen in een speurtocht die niet alleen over foto’s gaat.
Julia’s schilderkunst wordt ondertussen ook steeds meer gewaardeerd.

“De manager stond erop dat ik het werk op de achterkant signeerde
 – ‘Straks word je beroemd en dan loop ik binnen’ – ook al deed ik dat eigenlijk nooit op mijn Feira-portretten.”

Branco & Julia is een roman die je meeneemt naar de gedachten en belevingswereld van deze twee hoofdrolspelers.
De hoofdstukken zijn afwisselend geschreven uit het gezichtspunt van Julia en Branco.
De dialogen zijn meeslepend en realistisch waardoor je ze steeds meer als echte mensen gaat zien.

In het eerste deel was Branco voor mij nog een bijzonder onsympathiek persoon, maar in het tweede deel groeide hij als mens.
Hun gedeelde bezit leidt noodgedwongen tot een gezamenlijke speurtocht naar de herkomst van de foto’s en de vrouw die erop staat afgebeeld. Dit tweede deel speelt zich voornamelijk af in Frankrijk.

Gert-Jan van den Bemd heeft een heerlijk soepele schrijfstijl waarmee hij de lezer op reis neemt door Portugal en Frankrijk naar de levens van Branco, Julia, Valério en niet te vergeten: Yvette.
De foto’s tussen deel een en deel twee zijn een mooie aanvulling op deze zoektocht.

Ik heb werkelijk genoten van deze reis. 
Branco & Julia is een roman zoals een roman naar mijn mening hoort te zijn; hij roept emoties op, de personages ontwikkelen zich, de nieuwsgierigheid van de lezer wordt opgewekt door de verschillende verhaallijnen en de dialogen zijn realistisch. 



De auteur:

Gert-Jan van den Bemd is wetenschapsjournalist, publicist en beeldend kunstenaar. 
Hij verrichtte twintig jaar wetenschappelijk onderzoek naar osteoporose en kanker bij het Erasmus MC in Rotterdam. 

Voor zijn korte verhalen ontving hij o.a. De Aspe Award en een ILFU Award.
Branco & Julia is de derde roman van Gert-Jan van den Bemd. Eerder publiceerde hij De verkeerde vriend (2018) en Na de val (2019) die lovend werden ontvangen.

Lees meer over Gert-Jan en zijn werk op zijn website.
Een mooi interview door ‘Literatuur onder de loep’ op 19 mei 2022 met Gert-Jan naar aanleiding van het uitkomen van Branco & Julia. Lees het interview op Hebban.nl.

Branco & Julia koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Branco & Julia
Auteur: Gert-Jan van den Bemd
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback met illustraties, 272 pagina’s 
Uitgever: Uitgeverij Manteau, mei 2022
ISBN: 9789022338704
ISBN: 9789460416873 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan Uitgeverij Manteau voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Uitgeverij Manteau)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.