donderdag 30 juli 2015

Ik las: 'Taal uit de zaal' van Mark Teurlings - 'Dank u wel Edellaakbare'


Taal uit de zaalHilarische uitspraken en taaleigenaardigheden uit de rechtszaal

'Taal uit de zaal' is een door Mark Teurlings opgetekende verzameling taalmissers en taaleigenaardigheden die hij heeft gehoord in de rechtszaal. Het boek bestaat uit verschillende op thema of onderwerp ingedeelde hoofdstukken. Denk daarbij aan echtscheidingen, faillissementen, vergunningen, contracten, diefstal, mishandeling, fraude, etc. Daarnaast bevat het een spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen die uit de juridische wereld voortkomen, of die aan de rechtspraak zijn gelieerd. Bijvoorbeeld: voor het hekje staan, op de rol staan, het recht in eigen hand nemen, etc.

Mark Teurlings heeft een advocatenkantoor in Amsterdam en brengt vele uurtjes door in de rechtszaal. Daar draait het vooral om het gesproken woord en de overtuiging. Taal is dus van zeer groot belang in de rechtspraak. Het is een heerlijk gevoel wanneer rechters kunnen worden overtuigd door een goed opgebouwd, krachtig pleidooi en waar mogelijk gebruik wordt gemaakt van humor. Toch slaan rechters, verdachten en ook advocaten maar al te vaak de taalkundige plank mis.

Dit boekje kreeg ik toegestuurd door Karakter Uitgevers BV, waarvoor mijn hartelijke dank.

Ik heb werkelijk genoten van de versprekingen;
'Ik heb geen schulden. Ik heb betalingsmogelijkheden.'
Het boekje staat bol van de blunders die gemaakt worden in de rechtszaal.

Maar ook de korte verslagen van wat hij meemaakt in deze omgeving zijn zeker het lezen waard. Een aantal zaken gaat over bekende Nederlanders en kopstukken uit de onderwereld. Ook het televisieprogramma van Peter R. de Vries wordt genoemd wanneer een moordzaak in Belgiƫ aan de orde is.
Prachtig, om te lezen hoe hij in een Assisenproces door het gebruik van taal een zaak wint.
'De opzet was geslaagd. En zo kun je met taal spelen in de zaal!'

'Taal uit de zaal' opende mijn ogen; we zijn allemaal mensen.
Een leuk klein boekje voor in je tas. Om te lezen waar dan ook, wanneer dan ook. Wanneer het niet hindert als je in de lach schiet.

Ik heb heb boekje graag gelezen.


Meer over de auteur: Mark Teurlings is een bekend strafrechtadvocaat. Hij is regelmatig te zien in verschillende televisieprogramma's zoals RTL Boulevard, SBS Shownieuws, WNK Vandaag de Dag. Teurlings is al jaren gefascineerd door de Nederlandse taal. Zijn Twitterberichten #taaluitdezaal worden massaal gevolgd.
Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:
bol.com
Bruna.nl
Ako.nl
Boekgegevens:
Titel: Taal uit de zaal
Auteur: Mark Teurlings
Genre: lifestyle
Uitgave: paperback, 160 pagina's
Uitgever: Karakter Uitgevers BV – Crimesite, juni 2015
ISBN: 978 90 45208 13 8
NUR: 610 / 810

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.