maandag 22 september 2014

Ik las: 'Lege steden' van Jasper Polane. Het spannende eerste deel in de serie: De onzichtbare maalstroom.



Twee identieke steden, gelegen in parallelle werelden: een victoriaans aandoende stad, die in de gaten wordt gehouden door gedachtelezers, en een modernere versie, waar de bevolking de beschikking heeft over uitzonderlijke apparaten.

Wetenschapper Werner Boren wordt ontvoerd en van de ene wereld naar de andere wereld gebracht om daar te werken aan de geavanceerde machines. Heike Krim, een jonge vrouw die bij de inquisitie werkt, probeert hem op te sporen. Dan ontdekt Werner een derde mysterieuze versie van de stad, die niet zo verlaten is als hij lijkt...
LEGE STEDEN verhaalt over sociale onderdrukking, religieuze vervolging, wetenschappelijke ontdekkingen en verschrikkelijke nachtmerries. Het is het eerste deel van Jasper Polane's fantastische cyclus DE ONZICHTBARE MAALSTROOM.

Mijn mening:

Een échte pageturner! Ik had het boek in een paar dagen uit gelezen. Je bent steeds benieuwd naar wat er staat te gebeuren en hoe het verder zal gaan met de personen in het verhaal.
De karakters zijn heel goed beschreven wat maakt dat je met de personages mee kunt leven, ze worden als echte personen tijdens het lezen.
Verschillende verhaallijnen die door de wijziging in lettertype goed te volgen en te combineren zijn. Je kunt het verhaal op deze manier volgen in de wereld waar het zich afspeelt, zonder dat het warrig wordt.

Wat de boventoon voert is het gevoel van angst. Angst in wat er kan gebeuren en angst voor de medemens. Is hij of zij wel hoe je denkt dat hij/zij is? Zijn ze te vertrouwen of moet je op je hoede zijn.
Wat is waarheid? Het ligt er aan wie het mag beoordelen, zo blijkt.

Het verhaal laat zien dat iets alleen maar onmogelijk is, wanneer nog niet alle mogelijkheden bekend zijn. Dat vond ik mooi om te lezen.
Een ander gevoel dat ik kreeg is de wetenschap dat hoe meer je weet, des te meer vragen je zult hebben.

In dit verhaal reis je met Werner, Heike en Edison naar een andere wereld en naar een andere tijd. Je weet niet wat je overkomt! Op sommige passages ben je blij dat je een lampje aan kunt knippen, dat zegt wel wat denk ik. Het gevaar is niet tastbaar. Loeispannend!
Het is niet allemaal fantasy wat de klok slaat in dit boek, veel is herkenbaar. Ook liefde, lust, haat en bedrog komt aan de orde. Alles wat in onze wereld aanwezig is.

Een bijzonder onverwacht einde waardoor je het volgende deel uit de serie zeker niet wilt missen. Dat is mijn mening.

Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren. **** Een aanrader!

Over de auteur :
Jasper Polane (1973) is schrijver, regisseur en oprichter van Quasis Uitgevers. Als scenarist schreef hij tekenfilmseries voor televisie. Er zijn een aantal kinderboeken van zijn hand verschenen bij Just Publishing. Lege steden is zijn eerste boek voor volwassenen. Hij woont met zijn gezin in Leiderdorp.

Website Quasis Uitgevers: www.quasis.nl.

Koop dit boek bij je lokale boekhandel of via:
Cosmox

Boekgegevens:
Auteur: Jasper Polane
Genre: fantasy
Uitgave: paperback, 288 pagina's
Uitgever: Quasis Uitgevers, 2014
ISBN: 978 94 92099 00 6


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.