zaterdag 28 november 2015

Ik las: 'De ultieme belofte' van Jodi Picoult



De ultieme belofte

Waar gaat het verhaal over?

Zij was alles wat ik niet was, en ik was alle dingen die zij niet was. Haar hand paste perfect in de mijne.’

De ouders van Chris en Emily zijn al jaren buren en beste vrienden, en de kinderen groeien samen op. Als ze een relatie krijgen, vindt iedereen dat dan ook geweldig. Maar dan gaat op een nacht de telefoon in de twee buurhuizen: Emily – stralende en mooie Emily – is dood, omgebracht met een revolver van Chris´ vader.
Heeft Chris haar vermoord? Of was het zelfmoord, zoals hij beweert?

Twee families blijven gebroken en ontredderd achter, en een wanhopige zoektocht naar de waarheid begint…

Wat is mijn mening?

Een indrukwekkende roman, niet alleen door de omvang maar vooral door het onderwerp.
Een boek in drie delen dat verhaalt over het hoe en waarom van de dood van Emily. Een mooie afwisseling in de verhaallijnen van de personages en de sprongen in tijd leveren een vlot leesbaar boek op. Op bepaalde momenten was de snelheid wat minder maar dat werd daarna weer goed gemaakt door een openbaring of opmerking waardoor ik dieper in het verhaal kwam en nog meer mee kon leven met de hoofdpersonen.

'Weet je,' zei Chris zacht, 'hoe het is om zoveel van iemand te houden dat je jezelf niet kunt zien zonder dat je je die ander erbij voorstelt? Of hoe het is om iemand aan te raken en het gevoel te hebben dat je thuis bent gekomen?''Sommige mensen zoeken hun hele leven naar die ene persoon,' zei hij. 'Ik had het geluk dat ik haar van het begin af aan had.'

Een heel verrassende plotwending op het einde.

Het is een verhaal over liefde in allerlei vormen; liefde van ouders voor hun kinderen, liefde van partners en nog meer. Over begrip van ouders over het handelen van hun kinderen, over hoe ouders denken dat ze hun kinderen begrijpen. Over liegen en leugens, soms voor een ander zijn bestwil. Over de waarheid willen weten en tegelijkertijd niet met deze waarheid om kunnen gaan. En vooral over elkaar niet teleur willen stellen en daardoor beslissingen nemen uit liefde voor elkaar.

Een boek voor lezers van alle leeftijden die van een spannende roman houden. 'Spannend' in de zin van 'niet weten waarom iemand op een bepaalde manier handelt'.

Over de auteur:

(foto: achterflap)

Jodi Picoult is een grote internationale auteur met allure en meer dan twintig romans op haar naam, waarvan de laatste acht direct op de eerste plaats van de New York Times bestsellerlijst verschenen. Bovendien zijn haar boeken in 37 talen vertaald. Ze woont met haar echtgenoot en drie kinderen in Hanover, New Hampshire.

Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:
HarperCollins Holland
bol.com

Boekgegevens:
Titel: De ultieme belofte
Auteur: Jodi Picoult
Genre: vertaalde literaire roman
Uitgave: paperback, 512 pagina's
Uitgever: HarperCollins Holland, 22 september 2015
ISBN: 978 94 02703 10 8
ISBN: 978 94 02750 10 2 (E-book)
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: The Pact
Vertaald door Sophie Brinkman

Met dank aan HarperCollins Holland voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.