vrijdag 7 januari 2022

Ik las: 'Geworteld in het kwaad' geschreven door Karen Dionne

 Ze had het verleden begraven. 
Dacht ze...


Geworteld in het kwaad

Waar gaat het boek over?

Rachel leeft al vijftien jaar in de overtuiging dat zij als elfjarig meisje haar moeder heeft doodgeschoten, waarna haar vader zelfmoord heeft gepleegd. Om te boeten voor haar daad heeft ze zich vrijwillig laten opsluiten in een psychiatrische inrichting.
 
Maar wanneer ze een politierapport onder ogen krijgt waaruit blijkt dat ze het niet kan hebben gedaan, vertrekt ze uit de kliniek om op zoek te gaan naar antwoorden.
Rachel keert terug naar de blokhut in het afgelegen moerasgebied waar ze met haar ouders en zus woonde. Want als zij de moord niet heeft gepleegd, loopt de dader nog vrij rond. En hoe dichter Rachel bij de waarheid komt, hoe meer gevaar ze loopt zelf het zwijgen te worden opgelegd…

De auteur

Karen Dionne woonde jarenlang met haar man en hun nog heel jonge kind in de wildernis van de Upper Peninsula van Michigan waar zij op zoek gingen naar een natuurlijkere manier van leven: ze wisten helemaal niets van leven van het land. De enige naslagwerken die ze toen meenamen waren hun bijbels. Tegenwoordig woont en werkt ze in Detroit. Vroeger werd dit gebied onder andere bewoond door Indiaanse stammen. 

Neem vooral ook een kijkje op haar website.
Eerder las ik van Karen Dionne Dochter van het moeras. 

Mijn mening

Ze had het verleden begraven. Dacht ze...
Dit is zonder meer een passende ondertitel voor dit ijzingwekkend verhaal.

Op het voorblad lees je een quote van Elvis Presley die hier zeker niet had mogen ontbreken:  
“Truth is like the sun. You can shut it out for at time, but it ain’t going away”

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven. Je leest over Rachel in de hoofdstukken met de titel: ‘NU Rachel’. De titel ‘TOEN Jenny’ is bestemd voor Jenny, zij is de moeder van Rachel. 
Heden en verleden wisselen elkaar op deze manier mooi af waardoor een sneltreinvaart ontwikkeld wordt zonder dat je er moe van bent geworden. Je wilt alleen maar steeds meer lezen over deze wreedheden die geopenbaard worden.

Scotty is een van de bewoners van de psychiatrische inrichting. Hij heeft een broer die aan Rachel vraagt of hij haar mag interviewen, omdat hij had besloten journalistiek te gaan studeren. Rachel weet zeker dat ze niet de enige in de kliniek is, die verliefd is op Trevor. Ze stemt toe en antwoordt zo eerlijk mogelijk op al zijn vragen, zover ze zich het kan herinneren.

Trevor heeft het politierapport over de moord op haar moeder. Hierin leest Rachel dat de conclusie van de politiearts is dat Rachel het geweer niet heeft afgevuurd!

“Waarom heeft niemand eraan gedacht om me te vertellen dat ik haar níét had vermoord, en dat ik dat niet eens had gekund?  Ik had mijn tienerjaren kunnen doorbrengen in de lodge, had naar de universiteit kunnen gaan, kunnen afstuderen, mijn moeders research voortzetten, verliefd worden, trouwen.”

De kennis van de moerassen is duidelijk tijdens het lezen van ‘Geworteld in het kwaad’. Karen Dionne schrijft met liefde over de natuur van Upper Peninsula en deze liefde is goed voelbaar voor de lezers.

Al snel lees je over Diana die een grotere rol in haar leven speelt dan Rachel ooit verwacht had. Dit had ze nooit kunnen vermoeden. En er is nog iemand die een afhankelijkheidsstoornis heeft en gevaarlijk is voor anderen.

De spanning wordt goed opgebouwd in het verhaal en de auteur speelt het klaar om je dit boek waar de spanning van elke bladzijde spat, in één keer uit te laten lezen. Is het verhaal wel afgelopen vraag ik me af, of gaat het tien jaar later weer verder in Upper Peninsula?

Ik was behoorlijk onder de indruk van ‘Geworteld in het kwaad’ en kijk uit naar de volgende thriller van Karen Dionne.


Geworteld in het kwaad koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:



Boekgegevens

Titel: Geworteld in het kwaad
Auteur: Karen Dionne
Genre: thriller 
Uitgave: paperback, 304 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij De Fontein, september 2020
Oorspronkelijke titel: The Wicked Sister
Vertaling: Lia Belt

ISBN: 9789026152443
ISBN: 9789026152450 (eBook)
ISBN: 9789049808334 (Dwarsligger)
ISBN: 9789026154072 (luisterboek)
NUR: 332


Met dank aan Uitgeverij De Fontein voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.