vrijdag 28 januari 2022

Vandaag in de schijnwerpers: 'Kiezen voor een nuchter leven' geschreven door Kobe Lecompte

 


Kiezen voor een nuchter leven

‘Na bijna elf maanden nuchterheid snak ik nog steeds naar alcohol, maar ik geef er niet aan toe. Ik vergelijk mezelf met andere (ergere?) alcoholisten en dan betrap ik mezelf op de gedachte “het was nog zo erg niet bij mij, want ik heb nooit handgel gedronken en ik ben nooit in een politiecel terecht gekomen”. Maar het was wel erg.’
Delphine Lecompte

Dit vlot geschreven en geëngageerd boek legt alcoholisme op de ontleedtafel.
Het is in de eerste plaats een (zelf)hulpboek over ontwenning van alcoholisme vanuit een treffende en helder verwoorde persoonlijke ervaring aangevuld met getuigenissen en interviews. Het boek is zo opgevat dat het fragmentarisch gelezen en herlezen kan worden voor wie hulp zoekt, maar net zo goed geeft het een andere, open kijk voor iedereen die zich wil verdiepen in het maatschappelijk probleem 'alcohol', waar we allemaal een dubieuze verhouding mee hebben.

Hoe werkt alcohol in op het fysieke en mentale welzijn van de mens, waar ligt het verschil tussen stoppen met alcohol en kiezen voor een nuchter leven, wat zijn de verschillende mogelijkheden van een planmatige aanpak om van een alcoholverslaving af te raken, wat zijn de valkuilen bij het afkickproces. Kan de klinische psychologie en psychiatrie helpen bij genezing?

Dagelijks buigt de auteur in zijn praktijk de negatieve aspecten van alcoholisme om in een positief verhaal. Dit boek is helend, ook voor mensen met een andere verslaving.

Met getuigenissen van dichteres Delphine Lecompte, Prof. dr. Dirk De Wachter, voetbalster Tessa Wullaert en foto's van Saskia Vanderstichele.



Kobe Lecompte (°Brussel, 1979) is een filosoof pur sang. Eentje zonder academische opleiding weliswaar, maar wel gestuurd door de lessen en de wijsheid van het leven. Als ervaringsdeskundige in het overmatig gebruik van alcohol, als auteur, als papa, als echtgenoot, als beroepsmilitair,... Zoveel rollen te spelen, zoveel ervaringen rijker om inspiratie uit te putten... Kobe is gefascineerd door diepgang en door mensen, door relaties en door bijzondere gedachtegangen.

Zijn werk als schrijver en als ervaringsdeskundige is voor Kobe gelijkaardig. Het gaat om diepgang en perspectief bieden.
Binnen het schrijven schrijft hij het op, als ervaringsdeskundige zegt hij het luidop.

Columnist voor het stadsmagazine Licht op Landen 2017-2018. 
Maakt samen met Mathias France de kortfilm ‘Iedereen kan puzzelen’.
Publiceert de roman Babygehalte (2019) en Korniev (2020).

Neem een kijkje op zijn website 'Kobeland'.
In 2020 lanceerde hij de www.delaatstedruppel.com

Eerder las ik van Kobe Lecompte:
Babygehalte
Korniev

Kiezen voor een nuchter leven koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Kiezen voor een nuchter leven
Auteur: Kobe Lecompte
Genre: non-fictie, informatief algemeen
Uitgave: paperback met illustraties, 192 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Kritak (maakt deel uit van Uitgeverij Lannoo nv), januari 2022
ISBN: 9789401481274
ISBN: 9789401481281 (eBook)
NUR: 600


Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.