vrijdag 1 juli 2016

'Fulia, Scherven van het Verbond' geschreven door Joost Uitdehaag. Het eerste boek uit de Fulia-reeks



Fulia, Scherven van het Verbond 
Boek 1 van de Fulia-reeks

Waar gaat het verhaal over?

Het Verbond, dat alle Landen samenbindt, is uiteengevallen. Hordes enge onderdemonen, de mirrax dwalen door het Orwold om iedereen te doden en alle nederzettingen en burchten te vernietigen. In de uithoeken van de Landen wacht een grote stroom ontheemden gelaten op de ondergang.

Ook Annys, de gravin van Gander, vlucht. Zij wordt, samen met haar pasgeboren dochter Fulia, opgenomen in het dorp Sayleche en leidt daar jarenlang een onopvallend bestaan.

Fulia weet weinig van de geschiedenis van haar moeder. Dat verandert wanneer ze een Verbondsridder ontmoet. Hij vertelt haar de legende van een vergeten lid van het Verbond, het verborgen Fort Agiana.

Nadat Fulia het dorp moet verlaten, begeleidt de ridder haar naar het klooster van Nivantes. Daar wordt langzamerhand duidelijk wat voorafging aan het ineenstorten van de Landen en welke rol haar moeder daarin speelde. Tegen de wil van haar omgeving in begint Fulia aan een gevaarlijke tocht om het Verbond te herstellen …

Mijn mening:

Voor in het boek staat een plattegrond waar ik vooral in het begin zo nu en dan in gekeken heb om goed te kunnen volgen waarover het ging, daarna om te zien waar naartoe de reis ging en waar de personages vandaan kwamen of naartoe gingen. 
Voordat ik met  lezen begon had ik op zijn website een heleboel nuttige informatie gevonden waar ik tijdens het lezen veel plezier van had. Ik ben nu eenmaal een nieuwsgierig Aagje.
Lees op deze  website over de achtergrond van een belangrijk personage in het verhaal, profetes Suverunde. En die van twee belangrijke locaties: het Fort Agiana en het klooster Nivantes. Op deze pagina staat de geschiedenis van het Verbond te lezen.  
Bovendien vind je daar een Lexicon, waar je alle namen en plaatsen kunt terugzoeken en waar ze zijn uitgelegd. Dit Lexicon zal aan een tweede druk van dit boek toegevoegd worden. Ik las de eerste druk.
Heerlijk om tijdens het lezen te merken hoe gedreven deze auteur is!

'Fulia, Scherven van het verbond' is een avontuurlijk fantasy-verhaal waarin het nooit saai wordt voor de lezer. Er is veel onderzoek door deze auteur gedaan, dat is duidelijk. 
Ik leefde vanaf het begin mee met Fulia en de andere personages. Fulia is wraakzuchtig en weet tegelijkertijd dat dat geen goede eigenschap van haar is. Ze begint een kruistocht, maar deze is op de laatste bladzijde van Fulia 1 nog niet afgelopen. 
Ik kijk dan ook uit naar Fulia 2 waarvoor als publicatiedatum 15 september a.s. genoteerd staat.

Tip: laat je niet tegenhouden door de onbekende woorden, maar zoek ze even op in de Lexicon. Dat verhoogt het leesplezier.

Ik heb 'Fulia, Scherven van het Verbond' graag gelezen.

Over de auteur:
(foto: website)

Joost Uitdehaag (1971) is zijn hele leven al gefascineerd door de idealen en mystiek van de middeleeuwen. Zo reisde hij langs talloze kastelen en kloosters en leidde hij jarenlang rollenspelgroepen. Hij schrijft regelmatig fantasyverhalen voor wedstrijden en tijdschriften. 
Eén daarvan werd opgenomen in Nature Futures 2, een prestigieuze Engelstalige bundel.

Bij Books of Fantasy publiceerde hij Fulia, een episch verhaal en een psychologische fantasy, over een jonge vrouw die haar stervende wereld moet redden. 
Kijk zeker ook op zijn  zijn website en volg hem op facebook. 

Koop dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: Fulia, Scherven van het Verbond 
Auteur: Joost Uitdehaag
Genre: fantasy
Uitgave: paperback, 280 pagina's
Uitgever: Books of Fantasy, april 2015
ISBN: 978 94 60860 69 0
ISBN: 978 39 59263 03 0 (e-book

2 opmerkingen:

  1. Mooie recensie Mieke ;)
    Fijn dat je deze tips geeft, zodat het boek makkelijker leest en begrijpelijker is. Zeker die over de website. ;)
    Je hebt het weer super verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.