zaterdag 17 maart 2018

Ik las: 'Binnenwereld', geschreven door Marcella Kleine



Binnenwereld

Boekgegevens
Titel: Binnenwereld
Auteur: Marcella Kleine
Genre: roman
Uitgave: paperback, 278 pagina's
Uitgever: Romadevi Stories, november 2017
ISBN: 978 94 92657 07 7
NUR: 301

Samenvatting:
Zes jaar na het verongelukken van haar man geeft de jonge weduwe Lynnette zich over aan een nieuwe liefde, al blijft het onverwachtse verlies van haar echtgenoot een gapende wond waarover zij moeilijk kan praten. 

De ernstig gedragsgestoorde Jordy is veroordeeld tot jeugd-tbs en wordt behandeld in een gesloten kliniek. Wanneer zijn moeder overlijdt, leest hij in haar dagboek wat zij al die jaren voor hem verborgen heeft gehouden. Ondanks zijn verdriet brengt het hem ook iets goeds. 

Als de wegen van Lynnette en Jordy elkaar kruisen, wordt zij met een pijnlijke waarheid geconfronteerd die haar in staat stelt kritisch naar zichzelf te kijken.

Mijn mening:
Wat een proloog! Je voelt de hoop en tegelijkertijd de wanhoop van Lynette als ze zich bewust wordt dat ze zonder haar grote liefde nu als enige ouder de steun en toeverlaat moet zijn van hun zoontje. De bevalling is een verschrikkelijk afscheid en tegelijkertijd het ontstaan van een nieuwe liefde in de persoon van haar zoontje.

De karakters worden goed neergezet en de hoofdpersonen komen meer en meer tot leven tijdens het lezen. Een wat langzame start na de proloog verandert in een rollercoaster van gevoelens. Het zal je ook maar gebeuren; plotseling een nieuwe geliefde waar je nog niet helemaal zeker van kunt zijn. Je blijkt toch nog gevoelens te hebben!
Vooral het personage van Jordy is dusdanig beschreven dat het duidelijk is dat de auteur ervaring heeft met mensen met psychische problemen. De gedachten en handelingen voelen niet gekunsteld aan, maar lezen als realistisch en daardoor ook angstaanjagend.

De wisselende verhaallijnen, de twee binnenwerelden, komen perfect samen. 
Gevoelens zoals blijheid over een nieuwe liefde en het zich tegelijkertijd daarover schuldig voelen, het vanzelfsprekend aannemen van hulp van een buurman en zich daar ook schuldig over voelen, het gevoel tekort te schieten met aandacht geven aan haar zoontje, maakt dit tot een ontroerende en spannende maar vooral bijzonder aangrijpende roman.

De auteur heeft de spanning langzaam opgevoerd tot een einde dat ik niet verwacht had. De plottwist heeft me zeker verrast. 
Ik heb ‘Binnenwereld’ graag gelezen.


De auteur: 
(foto: Romadevi Stories)

Marcella Kleine-de Peuter werkt met mensen die door psychische problemen zijn vastgelopen en delicten hebben gepleegd. Daarnaast schreef ze een aantal psychologische thrillers en spannende romans: Vilein, Souvenir, Schemergebied, Schijnvertoning en De Voltooiing. Samen met auteur Marjolein van der Gaag schreef ze de bundel Eindbestemming met acht zomerthrillers. Ook schreven zij samen de zinderende zomerthriller HELS


Lees mijn recensie van Souvenir op mijn blog.

Binnenwereld koopt u bij uw lokale boekhandel of bij
BookSpot (voorheen ECI)

Met dank aan Romadevi Stories en Marcella Kleine voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.