zaterdag 31 maart 2018

Ik las: 'De vrouw in de koelkast', geschreven door Gunnar Staalesen

Varg Veum – privédetective


De vrouw in de koelkast

Boekgegevens
Titel: De vrouw in de koelkast
Serie: Varg Veum
Auteur: Gunnar Staalesen
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 252 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Marmer BV, maart 2018
ISBN: 978 94 60683 86 2
ISBN: 978 94 60687 73 0 (Ebook)
NUR: 305/331
Oorspronkelijke titel: Kvinnen i kjøleskapet
Vertaling: Annemarie Smit

Varg Veum is privédetective in het Noorse Bergen. Hij heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel, is opportunistisch en anti-autoritair. Als Veum eenmaal aan een opdracht begint, ontdekt hij vaak het ene lijk na het andere, dit tot groot ongenoegen van de politie. 

In Stavanger gaat privédetective Varg Veum op zoek naar de offshore-werker Arne Samuelsen. Arne zelf is spoorloos, maar in de koelkast van zijn flat vindt Veum wel een onthoofd vrouwenlijk. 
Tijdens zijn onderzoek wordt hij geconfronteerd met de groeiende macht van de onderwereld van Stavanger, die zijn zoektocht naar Samuelsen probeert te dwarsbomen. 
Maar Varg Veum zou Varg Veum niet zijn als hij zich door hen laat tegenhouden.
(bron: Uitgeverij Marmer)

Mijn mening:
Voor in het boek lees je in een voorwoord van vertaler Annemarie Smit over Varg Veum, over het tot stand komen en de betekenis van de naam. 
Bovendien vertelt ze over de economische omstandigheden waarin het verhaal zich afspeelt, de locatie en de groeiende criminaliteit. Dit is een mooie inleiding.

Gunnar Staalesen heeft een prettige, rustige schrijfstijl die heel beeldend is. Je ziet de omgeving voor je ogen verschijnen, alsof je naar een foto kijkt.
‘De dorpjes lichtten als oases op in het zwarte, laag begroeide landschap. Platgedrukte boerderijen verschansten zich achter keienmuurtjes en door de wind vervormde bomen, die de zee de rug toekeerden en zich naar de huizen bogen als ze zich wilden warmen.’

“Rustig aan… dan breekt het lijntje niet” is het gezegde dat bij me opkomt na het lezen. Ik het werkelijk kunnen genieten van ‘De vrouw in de koelkast’.
De karakters en de sfeer worden goed beschreven en de dialogen zijn realistisch te noemen. Maar het was ook leuk om ook over een pleebank te lezen, die kom ik niet vaak tegen.

Ik zie de hoofdpersoon Varg Veum als een grote, warme, melancholische knuffelbeer die een zwak heeft voor het vrouwelijk geslacht maar helaas weinig geluk heeft in de liefde. 
Hij heeft mijn hart gestolen en ik wil graag meer over zijn avonturen lezen in de reeks Varg Veum-thrillers waarvan het volgende deel al over een paar maanden verschijnt bij Uitgeverij Marmer.



De auteur:
(foto: Gary Doak)
Gunnar Staalesen is een Noorse bestsellerauteur van tientallen thrillers. Hij is vooral bekend geworden door zijn boeken met privédetective Varg Veum, een serie die ook in Nederland en Vlaanderen op televisie is uitgezonden. 
Staalesen debuteerde in 1977 met Bukken til havresekken, het was de eerste van een lange reeks Varg Veum-thrillers. 
Gunnar Staalesen woont, evenals Varg Veum, in Bergen.

De vrouw in de koelkast koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Met dank aan Uitgeverij Marmer voor het toezenden van een exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.