donderdag 26 mei 2022

Ik las: 'Het spoor van de doden' geschreven door Sarah Bailey

Een meisje vermist
Haar vriend vermoord
Er is geen tijd te verliezen


Het spoor van de doden
Gemma Woodstock-serie

Nadat de vijftienjarige Abbey tegen middernacht een feest verlaat verdwijnt ze spoorloos. Haar vriendje wordt de volgende ochtend vriendje dood aangetroffen, hij is op brute wijze vermoord. Wie heeft dit gedaan? Is Abbey de dader, of is zij zelf ook slachtoffer? Er zijn zoveel vraagtekens en nog zo weinig antwoorden.

Na het plotseling overlijden van haar ex laat rechercheur Gemma Woodstock zich tijdelijk overplaatsen naar Fairhaven. Ze verhuist samen met haar zoontje Ben naar dit kuststadje. Omdat ze geen tijd wil hebben om te piekeren hoe het nu verder moet in haar leven heeft ze aangeboden om het moordonderzoek naar Abbeys vriendje te leiden zodat ze zich in haar werk kan begraven. Ze heeft deze tijd hard nodig om een beslissing te nemen over de zorg voor haar zoontje.

Alsof het nog niet erg genoeg is wat ze tegenkomt als ze zich verder verdiept in het mysterie rond Abbeys verdwijning, krijgt ze steeds meer het gevoel dat deze zaak frappante overeenkomsten vertoont met een van haar recente vermissingszaken. Zit hier een lijn in?

De personages zijn zo goed uitgewerkt dat het me geen moeite kostte om ze voor mijn ogen tot leven te zien komen. Vooral de hoofdpersoon werd een vrouw van vlees en bloed. Een vrouw met veel vragen en twijfels over het leven van haarzelf en haar zoontje.

“Ik blijf buiten treuzelen en loop een rondje om het bureau om te overdenken wat Janet allemaal heeft gezegd. Het zoemen in mijn hoofd begint weer wanneer de gebeurtenissen van die fatale avond, tien jaar geleden, zich voegen bij wat ik van afgelopen zaterdag weet. Ik doe nog een rondje, want ik wil in beweging blijven. Het zonlicht kaatst wit terug van de ramen, de auto’s en de de golfplaten schuurdaken.”

Dit was een eerste kennismaking met het werk van deze auteur en ik durf te zeggen dat ik opgetogen ben.
Het verhaal begint met een spannende proloog, waarin je goed de angst van Abbey kunt voelen als ze wegvlucht van iemand die ze kent. Ze heeft iets gezien…

‘Het spoor van de doden’ is onderverdeeld in 9 delen, waarvan de titel aangeeft hoeveel dagen de vermissing een feit is.
Vooral in de eerste delen leer je veel over Gemma Woodstock; ze is een vrouw voor wie niet alles in het leven vanzelfsprekend is.

De auteur geeft de omgeving waarin het een en ander zich afspeelt, duidelijk weer in haar mooie beschrijvingen.

“Ik bekijk het rustieke, plankhouten huis. Bloemen en boomtakken lijken zich ernaar uit te strekken, alsof ze het huis voor de natuur willen terugwinnen. Rechts van de wijd openstaande voordeur staat een lange houten bank met een gehaakt kussen erop, links ervan een rij boompjes in elegante plantenbakken. Ik hijs mezelf uit de auto en word vrijwel meteen besprongen door een grote, terracottakleurige hond, de tanden ontbloot en een tong als een slobberende vlag.”

Het is geen snelle thriller, maar is zeker spannend genoeg om de nieuwsgierigheid keer op keer te triggeren. De hoofdstukken zijn lekker kort en er worden goede dialogen neergezet. Het is moeilijk om dit boek weg te leggen; het is tot op de laatste bladzijde spannend en zeker ook sfeervol.

De ontwikkeling van de plot is enorm verrassend: dit had ik niet verwacht!



De auteur:

Sarah Bailey woont in Melbourne, Australië. Met het eerste deel in de Gemma Woodstock-serie, Het duistere meer, won ze belangrijke prijzen (onder andere voor beste Australische thrillerdebuut 2017. Het boek is wereldwijd een bestseller. 
Inmiddels zijn ook de tweede en derde Gemma Woodstock-thriller in Australië lovend ontvangen. In de donkere nacht, het tweede deel in de serie, verscheen in mei 2020 in het Nederlands.
Het spoor van de doden is het derde deel in deze serie.

Het spoor van de doden koopt u bij (de webwinkel van) uw favoriete boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Het spoor van de doden
Serie: Gemma Woodstock #3
Auteur: Sarah Bailey
Genre: literaire thriller, detective
Uitgave: luxe paperback, 448 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Marmer BV, mei 2021
ISBN: 9789460684609
ISBN: 9789460687419 (eBook)
NUR: 305, 331
Oorspronkelijke titel: Where the Dead Go
Vertaald door Jetty Huisman 


Met dank aan Uitgeverij Marmer voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Marmer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.