maandag 9 mei 2022

Ik las: 'Verkeerde keuzes' geschreven door Marijke Witman

 Hoe levens voorgoed veranderen


Verkeerde keuzes  

Als de veertienjarige dochter van Miriam niet thuiskomt begint voor haar de ergste nachtmerrie. Er is maar één ding dat haar op de been houdt. Waar is Tess? Hiermee begint de zoektocht naar haar dochter.
Ze alles op alles om de dader te vinden. Dat ze daarbij haar zoon aan zijn lot overlaat heeft ze niet in de gaten tot het bijna te laat is.
En moet de vader, die niet wist dat hij een dochter had. Moet hij nu alweer afscheid nemen?

“Marijke Witman schrijft in een heerlijk ritme : iedere zin heeft betekenis, iedere alinea is spannend. ‘Verkeerde Keuzes’ is een verhaal waarbij je constant met de personages meeleeft terwijl het pagina na pagina spannend is hoe de plot zich ontvouwt. Het was mij een genoegen om met het schrijven mee te mogen lezen en ik denk dat veel mensen het boek in één ruk zullen uitlezen.”
– Frank Norbert Rieter, auteur.

Deze psychologische thriller is het thrillerdebuut van Marijke Witman.
“Dit verhaal heeft mij uitgekozen. Na vier nachten wakker te hebben gelegen met dit verhaal in mijn hoofd ben ik de vijfde nacht opgestaan en heb de proloog geschreven. Toen had ik rust en wist ik: dit boek komt er hoe dan ook.”
(bron info: achterflap)

Mijn leeservaring:

Het boek opent met een proloog die de lezer meteen nieuwsgierig maakt naar de rest van het verhaal. De daarop volgende hoofdstukken zijn kort waardoor het lekker vlot doorleest.
Het verhaal wordt verteld uit verschillende perspectieven en als titel van een hoofdstuk wordt de naam vermeld van diegene uit wiens oogpunt het geschreven is. Op deze manier kom je meer te weten over alle personages, inclusief de dader.

“Diep verscholen onder een dichte struik zit hij op een half verrotte boomstam. Ver weg van de plaats waar Tess ligt. Zijn borstkas gaat heftig op en neer, hij hapt naar lucht. Kleine stroompjes zweet lopen over zijn gezicht die hij met zijn handen ruw wegveegt. Bang is hij voor wat er gaat komen.”

‘Verkeerde keuzes’ is niet zomaar een thriller, het is een thriller die raakt en laat zien wat een verkeerde keuze tot gevolg kan hebben. Dat hoeft niet meteen te maken hebben met de keuze van de dader, het gaat verder dan dat.
Het gaat om hier om keuzes die gemaakt worden door iedereen; zowel door jong als oud, keuzes in de liefde, in het werk en binnen het gezin om het soepel te laten functioneren in de maatschappij, kortom: keuzes die je maakt in het leven.
Je weet vaak pas te laat of het een goede keuze was of toch een verkeerde keuze.

Behalve de keuzes waar je over leest, lees je ook over het verdriet dat een onverwacht overlijden tot gevolg kan hebben. Niet alleen binnen het gezin, maar ook in de omgeving van het slachtoffer.

“Het gemis van Tess snijdt door merg en been, overdag houdt Miriam zich staande maar in het donker van haar slaapkamer gaat het mis. Halverwege de nacht is ze opgestaan en naar de kamer van Tess gegaan. In het bed van haar dochter vindt ze troost, haar hoofd diep in het kussen om de geur van Tess te ruiken.”

De spanning in deze thriller is niet om te snijden, maar is als een smeulend vuur en heeft met recht het label 'psychologische thriller' gekregen.
Marijke Witman heeft met ‘Verkeerde keuzes’ een knap thrillerdebuut neergezet; ik heb het graag gelezen.


De auteur:

Marijke Witman is één van De Kleurrijke Schrijvers

Wie is Marijke Witman?
“Ik ben opgegroeid in Nijmegen en na ons trouwen verhuisd naar Cuijk. Ik ben 64 jaar, moeder van twee dochters en oma van vier heerlijke kleindochters. Naast mijn werk is schrijven echt mijn passie. Niks is mooier dan met een leeg blad voor je te zitten, de vingers over de toetsen te laten gaan en de verhalen tot leven te zien komen.”

Lees meer over Marijke en haar werk op haar website.

Verkeerde keuzes koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of:

Boekgegevens:

Titel: Verkeerde keuzes
Auteur: Marijke Witman
Genre:  psychologische thriller
Uitgave: paperback, 268 pagina’s
Uitgever: Droomvallei Uitgeverij, april 2021
ISBN: 9789492844958 


Met dank aan Droomvallei Uitgeverij voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Droomvallei Uitgeverij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.