vrijdag 13 mei 2022

Ik las: 'Bloedheet' geschreven door Annet Hulst

 


Bloedheet

Stel dat je uit nieuwsgierigheid je DNA opstuurt naar een bedrijf dat het vergelijkt met DNA van anderen. Stel dat je op deze manier op een groot familiegeheim stuit. Het overkomt de 18-jarige Fee Wilkens.

Fee is eerstejaars student geschiedenis in Leiden. Sinds enkele maanden woont ze, met haar beste vriendin Roks, in het appartement dat haar ouders voor haar hebben gekocht. 

Tijdens de voorbereidingen van haar vaders vijftigste verjaardag, doet Fee een schokkende ontdekking die veel vragen bij haar oproept. Wat is er vroeger precies gebeurd rond het familiebedrijf in Apeldoorn, Spa Resort Het Kristal? Wat staat er in het dagboek van oom Bas, dat hij schreef in de gevangenis? En wat ziet de knappe Joey eigenlijk in Fee?

Dan sterft er een familielid. Dat Fee nieuwsgierig is, komt nu goed van pas. Ze besluit samen met Roks op onderzoek uit te gaan. Ze moet weten wat het sterfgeval heeft te maken heeft met haar verleden.


Mijn recensie:

Eerder heb ik mogen genieten van haar debuut Privacy Live.
Ook nu hanteert de auteur een vlotte schrijfstijl. Het is deze keer geen spannende Young Adult, maar een heftige thriller.
Vanaf de eerste bladzijde ben je slachtoffer en kom je niet meer los van het boek.

De personages zijn duidelijk beschreven;  ieder met zijn of haar eigen (on)hebbelijkheden waardoor ze voor je ogen tot leven komen.
De dialogen die zo knap neergezet zijn, maken dat het is alsof je naar echte gesprekken luistert in plaats van een boek wat je leest, met verzonnen karakters.

In de hoofdstukken, waar vaak een datum als titel staat, wordt regelmatig van perspectief gewisseld. Het terugkerende ‘Dagboek Bas’ heeft een eigen nummering en is als alleenstaand verhaal te lezen. De zevenentwintig hoofdstukken van dit dagboek lezen als een trein en beschrijven de gevoelens van Bas op een hartverscheurend mooie manier.

“Het is alsof ik een poort heb geopend. Waren mijn herinneringen al die tijd verdrongen? Nu ik ze op papier zet, schieten ze door mijn hoofd, sneller dan ik ze kan bevatten. Zo veel details. Zo veel indrukken.”

Annet Hulst is een kanjer in het plaatsen van onverwachte plotwendingen waardoor deze thriller heerlijk leest. De geheimen die in deze familie bewaard worden en de leugens die verteld zijn laten de lezer soms gruwelen.

“Nog een paar weken, dan kom ik vrij. Ik weet het, het leven is doorgegaan buiten de muren van de gevangenis. Misschien is dat wel het ergste van detentie. Niet het wachten, de vrijheidsberoving, de vernedering, de psychologen. De grootste beproeving is niet weten wat er buiten de muren gebeurt.”

Het verhaal dat ook gaat over liefde, vertrouwen en het groeien in leeftijd en de gevoelens die daarbij horen, als in onderlinge verhoudingen maakt dit een ware thriller. Je wilt dit zelf nooit mee hoeven te maken.
De gedachte is zo angstaanjagend, omdat het werkelijkheid zou kunnen zijn.

Ik kijk uit naar een volgende thriller van Annet Hulst.


De auteur: 

Annet Hulst, initiatiefnemer van de websites Chicklit.nl en Vrouwenthrillers.nl, debuteerde in maart 2020 met de spannende Young adult Privacy Live.

Ze woont met haar gezin in haar geboortestad Leiden en werkt als IT risicomanager in de financiële sector. In haar vrije tijd schrijft ze, leest ze boeken in alle genres en brengt ze met regelmaat een bezoek aan de sauna.


Bloedheet koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of:

Boekgegevens:

Titel: Bloedheet
Auteur: Annet Hulst
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 300 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Letterlijn, mei 2021
ISBN: 9789493192119
ISBN: 9789493192133 (eBook)


Met dank aan Uitgeverij Letterlijn voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij LetterRijn)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.