zaterdag 31 oktober 2015

Ik las: 'Het Gouden Hallehuus' van Thijs Groot



Het Gouden Hallehuus

Waar gaat deze historische roman over?

Het jaar is 1776.

Een arm boerengezin wordt verjaagd van het door hen gepachte land in Brabant en gaat, met al haar bezittingen in twee kruiwagens, op zoek naar een nieuw bestaan. Dat vinden zij in het boerendorp Boltum in de Achterhoek.

Als zoon Geurt, vele jaren later, op de heide zijn schapen hoedt, ziet hij een huifkar. Op en om de kar liggen drie dode soldaten in vreemde uniformen en in de bak onder de kar vindt hij een enorme schat aan gouden munten. Hij besluit zich het goud toe te eigenen en verbergt het in een oud dassenhol. In 1790 trouwt hij met Marie-Louise, de onechte dochter van prins Willem V. Zware tijden breken aan als in 1794 zeventig duizend Franse soldaten het land over de bevroren rivieren binnenvallen. Prins Willem vlucht naar Engeland en de bevolking moet al die Fransen voeden en kleden. Daarnaast hebben zij ook het nieuwe gezag te aanvaarden.

Bij de herbouw van zijn bakhuis stoot Geurt op een oud skelet in de dubbele achterwand. Er ontstaat veel beroering in het dorp als duidelijk wordt wie dat is geweest.
Midden in het verhaal staat het mysterieuze en sprekende hallehuus dat haar bewoners kracht en rust biedt…

Dit boek heb ik in een mum van tijd gelezen. Zo nu en dan moest ik even de betekenis van een woord opzoeken. Zelfs al kan ik ongeveer uit het verhaal opmaken wat het zou kunnen betekenen, wil ik dat precies weten.
Een roman die me op veel passages ontroerde. Het was mooi om te lezen hoe de hoofdpersoon Geurt zich door de vele tegenslagen worstelt en hoe het de rest van zijn familie is vergaan. Er kwamen wel erg veel personages voorbij, maar die waren niet allemaal even sterk beschreven.

Een en ander is met een vleugje humor overgoten door de auteur;
'Hein Ubbink was niet gelukkig met de vrouw die in 1768 bij hem was ingetrokken. Hij had haar opgedaan op de kermis. Zijn ouders hadden hem gewaarschuwd om toch niet met Aleide te gaan huizen. Aleide was, zo zeiden zij, nogal licht van kop. Dat zat bij haar in de familie en daar moest je van wegblijven. Als Aleide op bezoek was geweest verzuurde de room zeiden de boerinnen in het dorp. Ze had rare streken en was erg wispelturig. Overdreven blij met niets en diep bedroefd om nog minder, was hete algemene oordeel. Hein zette natuurlijk toch door. Kinderen kwamen er niet.'

Dit is met recht een historische roman te noemen. Door de historische personen die een plaats in deze roman hebben gekregen en door historische gebeurtenissen te schilderen kwam het verleden voor mij tot leven. Zo heb ik kunnen lezen over de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en Willem van Oranje.
Ik heb me gelukkig geprijsd dat ik in het heden leef en niet in de tijd waarin deze roman zich afspeelt. De auteur heeft prachtig beschreven hoe de verhoudingen lagen toendertijd; tussen arm en rijk, tussen baas en horige en tussen overheid en onderdanen.

Over de auteur heb ik geen informatie.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
bol.com
Bruna.nl

Boekgegevens:
Titel: Het Gouden Hallehuus
Auteur: Thijs Groot
Genre: historische roman
Uitgave: paperback, 254 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt BV, juli 2015
ISBN: 978 94 61537 58 4
NUR: 342

Woorden waarvan ik de betekenis opgezocht heb ter bevestiging van mijn vermoedens:
Garve; een bundel graan of schoof
Estriken; gebakken vloerstenen
Los hoes: ongedeelde ruimte waar mensen en dieren samen in leven
Scholte: hofstede


Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.