zondag 15 april 2018

Ik las: 'Strikken', geschreven door Domenico Starnone



Strikken

Boekgegevens
Titel: Strikken
Auteur: Domenico Starnone
Genre: literaire roman 
Uitgave: paperback, 176 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Atlas Contact, september 2017
ISBN: 978 90 25451 71 4
ISBN: 978 90 25451 72 1 (Ebook)
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: Lacci
Vertaald door Manon Smits

Vanda en Aldo zijn in Strikken jong getrouwd maar na twaalf jaar huwelijk – jaren waarin de seksuele revolutie ook Italië bereikte – is Aldo toe aan iets anders. 
Vandaar dat hij nu in Rome zit, verliefd op de vluchtige charme van een jong, onbekend meisje met wie alle dagen vrolijk zijn, terwijl zij met hun twee kinderen in Napels achterblijft, razend, en met onbeantwoorde vragen.
(bron: Atlas Contact)


Mijn mening:
Het voorwoord is een mooi verhaal op zich, vol verklaringen van hetgeen te lezen is in het boek en het maakte me bovendien duidelijk hoezeer deze Jhumpa Lahiri onder de indruk was van hetgeen ze voor zich zag liggen om door haar vertaald te worden naar het Engels.

Het boek bestaat uit drie boeken; uiteindelijk is elk boek verweven met de andere boeken waardoor het geen op zichzelf staande boeken geworden zijn maar één geheel wordt.

Boek 1 bestaat uit brieven van Vanda aan Aldo. Hierin spreekt ze haar gevoelens uit over haar leven met en zonder hem. In elke brief spuwt ze haar gal over Aldo en zijn vriendin, maar vooral laat ze voelen hoe ongelukkig ze is geworden door zijn toedoen. Ze woont alleen met de kinderen in Napels, terwijl hij met zijn vriendin in Rome woont.
Uit deze brieven blijkt haar teleurstelling in haar man en haar kijk op de toekomst; deze zal ondanks ondanks haar liefde en begrip voor hem op een grote ontgoocheling uitdraaien.
‘Je liep een keurig meisje tegen het lijf en in naam van de seksuele bevrijding en de ontmanteling van het gezin werd je haar minnaar. En zo zul je altijd doorgaan, je zult nooit zijn wat je echt wilt zijn, maar alleen meeliften met wat zich toevallig voordoet.’

In Boek 2 kijken we terug met Aldo naar de jaren dat Vanda en hij man en vrouw waren. Zijn boek begint op de dag dat ze terugkomen van een weekje aan zee. Ze kunnen hun huis bijna niet in omdat zoals het er uitziet, door toedoen van inbrekers een orkaan van vernieling heeft plaatsgevonden. Niet op een paar plekken zoals je zou kunnen verwachten bij een inbraak, maar werkelijk het hele huis is doorgespit en verwoest.

Aldo weet dat hij fout is geweest in zijn gedragingen en dat dat de oorzaak was van hun situatie.
‘Maar bij elk herstel had ik het gevoel dat ze iets van zichzelf was kwijtgeraakt wat ik vroeger aantrekkelijk had gevonden. Ze was nooit zo geweest, ze verpestte zichzelf door mijn schuld. En toch leek het feit dat ze zichzelf verpestte me een rechtvaardiging om me nog meer van haar te verwijderen.’
In de jaren 70 was de seksuele vrijheid alom vertegenwoordigd en Aldo zag dat zoals velen met hem, als rechtvaardiging voor zijn daden. Het was toch heel gewoon? 
Hij keert weer terug bij Vanda en doet op zijn manier zijn best, ook om het contact met zijn kinderen te verbeteren.

Boek 3. Hierin zijn de kinderen aan het woord. Ze zijn allebei uit op hun erfenis; dat kan nog iets goedmaken.
Sandro heeft vier kinderen bij drie vrouwen terwijl zijn zus bewust geen kinderen heeft. Broer en zus zijn uit elkaar gegroeid en hebben geen contact meer. In dit derde boek komt de titel ook aan bod en de herinnering brengt de nodige ontroering teweeg bij Anna en Sandro.
‘Niks liefde Sandro, niks herinnering van het gezin. Onze ouders hebben ons kapotgemaakt. Ze zijn ons hoofd binnengedrongen, en bij alles wat we zeggen of doen, doen we nog altijd wat zij ons geleerd hebben.’

Strikken is een roman die me ontroerd heeft; het is een roman die alles uit de kast haalt wat verborgen dient te blijven. 
Het einde heeft me verrast maar tegelijkertijd kon ik begrip opbrengen.


De auteur:
(foto: Atlas Contact)
Domenico Starnone (1943) is auteur van veertien romans en verhalenbundels. Zijn werk is bekroond met onder andere de Premio Strega en werd succesvol verfilmd.
Strikken is de nieuwe roman van Domenico Starnone en is zijn internationale doorbraak. Het wordt in meer dan tien landen vertaald.

Strikken koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Met dank aan Atlas Contact voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.