zaterdag 7 april 2018

Ik las: 'Wat als alles een complot is?', geschreven door Erwin Troost



Wat als alles een complot is?

Boekgegevens
Titel: Wat als alles een complot is?
Auteur: Erwin Troost
Genre: roman
Uitgave: paperback, 290 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij ASPEKT, januari 2018
ISBN: 978 94 63383 09 7
NUR: 300

Toen je geboren werd had je geen geloof, culturele achtergrond, kennis of taal. Je kroop naakt in het rond en dat deed je niets. Er was geen plaats voor schaamte. De bomen en bloemen herkende je niet, maar de kleuren waren mooi. En zo groeide je op en leerde van je buren, familie en kennissen. 
Er volgden andere kinderen die je leuk ging vinden, je bent vijf jaar oud en gaat naar school. Je leert je creatieve brein ontwikkelen. Dan ben je zeven en krijg je jou eerste boeken met informatie, religie en dan verandert jou leven, maar als je in een ander dorp, stad of land was geboren dan had je een ander boek gelezen. Je geloof, informatie en taal zou anders zijn geweest. 
Kijk naar jouw buurman, dit boek naast een ander boek in de kast en hoe groot het verschil is. En stel jezelf de vraag: wat is er dan eigenlijk waar in mijn leven?
(bron: achterflap)

Mijn leeservaring:

Deze verhalenbundel (roman) las ik vlot uit. Het was mijn bedoeling om zo nu en dan een of twee verhalen te lezen, maar dat bleek achteraf niet te zo gemakkelijk te realiseren. Je blijft nieuwsgierig naar wat zal volgen.

De verhalen zijn heel divers. Sommige nodigen uit om na te denken over je eigen leven en de dingen die je vanzelfsprekend vindt, terwijl tijdens het lezen van andere verhalen je werkelijk in een deuk ligt van het lachen!
Hier is sprake van fictie, non-fictie, humor, wishful thinking en filosofische betrachtingen. Dit alles is gebundeld in een verhalenbundel met de titel: ‘Wat als alles een complot is?’.

In deze bundel wordt door de auteur niet alleen teruggekeken naar dingen, maar ook naar mensen die een bepaalde indruk hebben achtergelaten in ons leven. 

Erwin Troost heeft niet alleen een uitgesproken mening over dingen, gebruiken en veranderingen in het leven maar ook over personen. Dat is zijn mening en het past wel in deze verhalenbundel. Het hoeft vanzelfsprekend niet ook de mening van de lezer te zijn, en het voelt ook niet alsof hij zijn eigen mening wil opdringen.

Waar ik ontzettend van genoten heb was het hoofdstuk met de titel: ’ De reden dat ik geen biografie schrijf’!
Ik heb werkelijk kunnen genieten van de humor en de poëtische manier van schrijven van de auteur. Maar boven alles van de gedachte ‘Wat als alles een complot is?’
Mijn eerste gedachte na het lezen van deze filosofische titel was ‘Wat als iets niets is?’.
Ik heb deze verhalenbundel graag gelezen. 


De auteur:
(foto: Miranda Smeets)

Erwin Troost (Eindhoven, 1972) is schrijver en dichter. In 1994 wint hij de prijs voor 'beste performance dichter' in de Effenaar en op 23-jarige leeftijd is hij te zien in de documentaire van Yoy over 'Dichters op straat'. In 2008 verschijnt hij voor het laatst in de media bij 'Café de Liefde' (VPRO) om zich daarna jarenlang te wijden aan zijn debuutroman De zoektocht naar mijn ongelijk.

Credo: 'Het leven is als neuspeuteren. You'll never know what you're gonna get'

Wat als alles een complot is? koop je bij de lokale boekhandel of bij

Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.