zaterdag 28 mei 2016

'Beschadigd', het thrillerdebuut van Ika Gerritsen



Beschadigd

Deze echt Nederlandse thriller speelt zich af in Alkmaar, maar ook in Medemblik, de Wieringermeer en de Beemster.

Kirsten is vierentwintig jaar, woont samen met Mark en heeft een baan. Op het eerste gezicht lijkt alles geweldig in haar leven, maar niets is minder waar. Ze heeft 's nachts last van vreselijke angstaanvallen. Vriend Mark doet er wat lacherig over en biedt geen hulp. Hij is meer met zichzelf bezig; ze besluit hem te verlaten.

Haar oma Veronica is onlangs op nog jonge leeftijd door een ongeval in huis overleden en Kristel kan in het daardoor leeggekomen huis in het centrum van Alkmaar gaan wonen. Omdat ze niemand in Alkmaar kent zoekt ze iemand aan wie ze een kamer kan verhuren. Elise is de uitverkorene en trekt bij haar in. Ook met de buren kan ze het goed vinden, met name met de getrouwde buurman Menno klikt het meteen heel erg goed. Te goed... 

Kirsten en Elise vermoeden al snel dat oma Veronica's dood misschien geen ongeluk is geweest en gaan op onderzoek uit. 
In wat voor wespennest hebben ze zich hier gestoken?

Mijn mening:

De proloog zorgt al meteen voor de spanning. Wie heeft dit op zijn geweten?

In 'Beschadigd' lees je over het ontstaan van vriendschappen, hoe en of ze stand kunnen houden ondanks of dankzij pesterijen. Je leest over de  hoofdpersoon Kirstin die je mee laat kijken; afwisselend in vrij korte hoofdstukken over haar leven als kind en puber, en haar latere leven als volwassene.

De auteur heeft de personages duidelijk beschreven, voor zover mogelijk was op dat betreffend punt in het verhaal. Hoe pubermeisjes soms met elkaar omgaan, maar ook hoe de verhoudingen binnen een volwassen vriendschap of huwelijk kunnen zijn, is realistisch neergezet.

Er is een spanning door het hele verhaal heen voelbaar, omdat je sommige dingen niet écht zeker weet. Bovendien komen steeds nieuwe feiten boven water waardoor je aan bepaalde zekerheden gaat twijfelen.

'Het bleef stil. Veel te stil. Ik opende de deur… en huilde al voor ik haar had gezien. Daar lag ze, op de twijfelaar, met wijd open ogen starend naar het schuine balkenplafond.'

Ika Gerritsen wist me een paar keer op het verkeerde been te zetten, zonder dat dit afbreuk deed aan de spanning. 
Na het lezen van deze thriller zou je jezelf af kunnen gaan vragen of je wel met zekerheid kunt kunt zeggen dat je iemand door en door kent. 
Bijna onbegrijpelijk dat dit het debuut is van deze auteur. Het doet me denken aan het werk van Alfred Hitchcock; Suspicion (1941).
De epiloog zal je nog meer versteld doen staan…

De auteur:
(foto: Sanne Reijnders)
Ika Gerritsen (Medemblik, 1978) is copywriter bij Alkmaar Marketing en boekrecensent en verslaggever bij de Boekenkrant. Als freelance journalist schreef zij o.a. voor Boek Magazine en Ouders van Nu. Ika woont met haar man en twee kinderen in het centrum van Alkmaar. Beschadigd is Ika’s debuut. 

Bestel dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: Beschadigd
Auteur: Ika Gerritsen
Genre: thriller
Uitgave: paperback
Uitgever: Uitgeverij LetterRijn, 28 mei 2016
ISBN: 978 94 91875 24 3
ISBN: 978 94 91875 25 0 (e-book)

7 opmerkingen:

  1. Prachtig omschreven. Lijkt me ook een super spannend "Hitschcock" boek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In ieder geval een super spannend boek. Deze benaming kende ik nog niet, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt dezelfde mening als ik over dit boek, Mieke :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mieke of Ingrid....kunnen jullie mij een PBtje op FB sturen en vertellen wie het gedaan heeft?
    Ik twijfel en heb nu het idee dat ik het hele boek voor niks heb gelezen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marjolein en Ruud, we geven nooit iets weg van de afloop. Gewoon lezen, is mijn advies!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.