dinsdag 31 mei 2016

'De Morgendans', een roman geschreven door Gerrit Sangers



De Morgendans

Een roman over leven en dood.
Maar vooral over de dood.

Een man wilde mij mijn agenda ontnemen, hij rukte er wild aan. Maar ik liet niet los.
Niet loslaten, Marlijn, je mag niet loslaten, dacht ik.
Ik was bang dat de man met mijn agenda, mijn ziel zou ontnemen. 
Ik zou onherroepelijk sterven.
Onmiddellijk.

De auteur:
(foto: Aspekt)

Gerrit Sangers (De Meern) werd in 1954 geboren als jongste uit een gezin van vijf. Al jong begon hij met lezen en in de eerste klas toen hij een verhaal over waterhoentjes las, dacht hij, dat wil ik ook: schrijven.
Het duurde nog wel even voor die gedachte gestalte kreeg. In de eerste klas van de havo kreeg hij een 10 voor een opstel. Het beschreef een droom, aan het eind liep de wekker af.
Ook begon hij gedichten te schrijven. Na de havo ging hij werken, de stichting opleiding leraren had hem afgewezen. Hij wilde geschiedenis studeren. Het is er nooit van gekomen.
In de avonduren schreef hij. Vooral novelles. Van 1974-1976 militaire dienst. Achter de telefooncentrale in de Kromhoutkazerne te Utrecht, na zes weken opleiding in Ede. 

Zijn eerste (Engelstalige) werk werd gepubliceerd in verzamelingen van hedendaagse poƫzie in Groot-Brittanniƫ en de USA in 1974 en 1975. (Regency Press)
Eerst in 1989 verscheen zijn eerste Nederlandstalige werk in De Gids. 152ste jaargang, november. Het verhaal heet Arrangement.
Twee jaar later verscheen bij Uitgeverij Amber (imprint van de Boekerij) de goed ontvangen Lydia Verleine. (1991)

In 2001 verscheen Skated down heights, een serie gedichten die gezamenlijk een verhaal vormen (Gopher UK). 
In 2012 volgde Trance, een novelle (Aspekt). 

Daarna ging het snel:
Het meisje in de toren (2013)  roman 
Het verlaten station (2014) novelle
Helen Draegkragt (2014) gedichten
Een glans van paranoia (2014) novelle
Michelle Welt (2015) roman
De Morgendans (2016) roman
Landing (2016) novelle
(bron: Gerrit Sangers en Uitgeverij Aspekt BV)

Koop deze roman bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: De Morgendans
Auteur: Gerrit Sangers
Genre: roman
Uitgave: paperback, 158 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt BV, mei 2016
ISBN: 9789461539724
NUR: 300

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.