zondag 1 mei 2016

'Het gelukkigste meisje ter wereld', geschreven door Jessica Knoll



Het gelukkigste meisje ter wereld

Een tijdje terug werd ik uitgenodigd voor de blogtour van Het gelukkigste meisje ter wereld. Vandaag is het mijn beurt om een recensie online te plaatsen.
Op deze pagina kun je het boek bestellen, de boektrailer bekijken en een link vinden naar de blogs die meedoen aan deze blogtour.
Nadat de recensie op de betreffende blog is geplaatst wordt de link klikbaar. (bron: Manteau)

Op de voorpagina:
'Voor alle TifAni FaNelli's van deze wereld. Je bent niet alleen.'

TifAni FaNelli heeft haar naam gewijzigd in Ani FaNelli. Op deze manier hoopt ze niet gelinkt te worden aan de TifAni die traumatiserende tienerjaren op de toonaangevende Bradley School heeft beleefd. Ze wil een nieuwe identiteit opbouwen. 
Deze nieuwe Ani heeft een geweldige baan bij een prestigieuze glossy, een kleerkast waar een jonge vrouw alleen maar van kan dromen en een verloofde waar het succes vanaf straalt. Haar toekomst ziet er geweldig uit.
Maar haar verleden lijkt haar zorgvuldig gecreëerde leventje overhoop te gooien en haar geheim dreigt openbaar te worden gemaakt.
Haar leven is één grote illusie en het wordt steeds moeilijker voor Ani om deze zeepbel niet te laten barsten.

De auteur heeft zich goed ingeleefd in de manier van spreken van jonge meisjes. Het verhaal staat bol van alles wat een meisje bezig houdt zoals feestjes, hoe ze er uit ziet, of een jongen haar wel leuk zal vinden en zo meer.
Het is een beetje oppervlakkig allemaal, zo lijkt het. Maar niets is minder waar. Na een wat moeizaam begin waarin je nieuwsgierigheid gewekt wordt over wat er toch precies gebeurd is, volg je afwisselend de veertienjarige TifAni en de volwassen Ani. De spanning wordt opgebouwd door de plotwendingen, intensiteit en de verhoging van de snelheid, waardoor je blijft lezen. Jammer dat deze plotwendingen niet verder uitgediept zijn. Hier heeft de auteur een mooie kans laten liggen, denk ik.
Het verhaal speelt zich overduidelijk in de VS af.

Verschrikkelijk, hoe mensen zich soms moeten verstoppen achter een gefabriceerd verleden om mee te kunnen doen met de rest. Wat gebeurt er als iemand dat geheim openbaar wil maken? Hoor je er dan nog wel bij en zullen de mensen nog van je houden?
Niet alleen Ani, maar ook andere personages hebben geheimen waarvan niemand weet. 
Durft Ani de confrontatie met haar verleden aan?


De auteur:
(foto: website Jessica Knoll)
Jessica Knoll verhuisde naar New York in de hoop een carrière te kunnen opbouwen als schrijfster. Uiteindelijk zou ze pas jaren later, als succesvolle redacteur voor Cosmopolitan en SELF, haar debuut uitbrengen. Sindsdien leeft ze van en voor haar pen.

Koop dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: Het gelukkigste meisje ter wereld
Auteur: Jessica Knoll
Genre: misdaad
Uitgave: paperback, 376 pagina's 
Uitgever: Uitgeverij Manteau
ISBN: 978 90 22332 48 1
ISBN: 978 94 60414 95 4
Oorspronkelijke titel: Luckiest Girl Alive
Vertaald door Erica Feberwee

3 opmerkingen:

  1. Dit boek ga ik zo meteen lezen. Ik ben benieuwd wat ik er van zal vinden. Normaal zou ik het niet zo snel uitkiezen, maar ik werd uitgenodigd om mee te doen aan een blogtour en besloot daardoor om toch maar eens iets anders te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Dat is dezelfde blogtour waar ook ik voor werd uitgenodigd. Ik kijk uit naar je recensie op 13 mei :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.