zaterdag 28 mei 2016

'De Nieuwe Grondwet', geschreven door Han Peeters



De Nieuwe Grondwet – volgens het Osisme

De achterflap:
Het gaat mis met ons en met de wereld. 

Moeten wij lijdzaam toezien dat politieke leiders nog meer ellende veroorzaken of komen er werkelijke oplossingen ten dienste van het algemeen belang? Dit vraagstuk vormt de basis van dit boek, dat de leidraad is voor een omwenteling. 

Het onrecht in de wereld ligt besloten in de piramide van de macht. Het is vanuit de historie ontstaan en niet meer van deze tijd. ‘De Nieuwe Grondwet’ is het grondvest voor een revolutie die met uw steun kan uitmonden in een democratische staatsgreep. 

Power to the people.

In dit boek verwoordt Han Peeters zijn visie over waarom het fout gaat met onze planeet en onze beschaving. Eerder schreef hij twee boeken in fictie over Osisme en dan nu 'De Nieuwe Grondwet'.
Na een uitleg over het ontstaan van het woord Osisme, vertelt de auteur over een nieuwe munteenheid; de O, die niet in baar geld wordt gebruikt. Je leest over het OgenOOtschap en het lidmaatschap daarvan. In deze visie  moeten we ons meer gaan richten op de ONS-maatschappij en minder op de IK-maatschappij. Hoe dat in zijn werk moet gaan, lees je in het hoofdstuk over het OgenOOtschap.

'De Obank maakt onderdeel van het OgenOOtschap uit en is daar ook gevestigd. Bankgegevens worden niet onderling tussen de leden verstrekt, uitzonderingen daargelaten, en er wordt dagelijks verslag gedaan van alle inkomsten en uitgaven. Ondernemers die volledig op de O. zijn overgestapt en de salarissen in de O. uitbetalen, kunnen bij de Obank terecht voor leningen, waarover geen rente wordt betaald. Zodra blijkt dat het gaat om een aanvraag in het kader van duurzaamheid, zal een verzoek direct worden gehonoreerd.'

Dat alles kan niet zonder bepaalde regels.
Bijna elk artikel van de honderdveertig artikelen van de Nederlandse Grondwet wordt door de auteur onder de loep genomen, voorzien van commentaar en indien van toepassing vervangen door een nieuw artikel.
De auteur verwacht hevige tegenstand tegen zijn ideeën.
In het nawoord:
'Ik zal belachelijk worden gemaakt en uitgescholden. Het Osisme zal in een hokje worden gestopt van onder andere New Age en Zeitgeist. Men zal proberen mij uit te schakelen en ongewis is hoever men daarin zal gaan, maar het zaad van het Osisme is dan met dit boek al geplant, en echt verder ga ik er niet over maar U wel.'

Na het lezen is het me duidelijk dat de auteur afscheid wil nemen van alles wat we tot nu toe heel normaal gevonden hebben; de banken, de diverse valuta, de manier van omgaan met elkaar en met beloningen. Ook Europa en alle afspraken die onderling tussen een klein aantal personen van de diverse regeringen gemaakt zijn, gaan op de schop.

Het is niet helemaal ondenkbaar dat banken zullen verdwijnen. De opkomst van de bitcoin werkt daar ook aan mee. De ID-card van Estland maakt veel meer mogelijk dan welke ander ID-card dan ook.

Wellicht is de visie van Han Peeters geen fictie. De tijd zal het leren.

N.B.: Voor aanmelding als lid verwijst de auteur naar deze pagina op zijn website.

De auteur:

Biografie op de  website van Han Peeters:
Ik heb in mijn leven veel meegemaakt. Teveel om daar in een korte tekst weergave van te doen. Mijn verhaal is te vinden in mijn autobiografie 'Afscheidsboek'. Als je dat boek gelezen hebt, dan weet je precies wie ik ben. 
'De Nieuwe Grondwet' is het elfde boek van Han Peeters.

Eerder las ik van deze auteur: 

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: De Nieuwe Grondwet
Auteur: Han Peeters
Genre: maatschappijgeschiedenis 
Uitgave: paperback, 168 pagina's
Uitgever: Clustereffect, april 2016 
ISBN: 978 94 62170 88 9
ISBN: 978 94 62170 89 6 (e-book)

6 opmerkingen:

  1. Ik moet deze ook nog lezen . Het staat al op de e-reader

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Mieke,

    Bedankt voor deze recensie, je vijfde alweer over mijn werk. Je bent op de hoogte van het Osisme vanuit ‘De Laatste Profeet’ en ‘De laatste Profeet en de Giganten’. Je bent ook een van de recensenten die mij ertoe heeft aangezet het Osisme niet in de toekomst, maar in het heden te plaatsen. Waar ik nu benieuwd naar ben is of ‘De Nieuwe Grondwet’ verhelderend voor je was t.o.v. de boeken die ik er eerder in fictie over schreef en/of dat ik erin ben geslaagd het mogelijk tot een ideologie te maken die in de toekomst van toepassing kan zijn. Ik weet dat ik onze tijd ver vooruit ben, althans dat wordt weer door anderen van ‘De Nieuwe Grondwet’ gevonden.

    Groetjes
    Han Peeters

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een nuttige aanvulling op je eerder werk, Han. Of deze ideologie in de toekomst van toepassing kan zijn, sluit ik zeker niet uit. De wereld verandert, en dat is ook nodig. Maar of het op de door jou voorgestelde manier zal moeten gebeuren is ook voor mij nog een groot vraagteken. Het is heel erg vernieuwend, misschien té veel. Het is echt alles of niets, en ik begrijp dat het ook nodig zal zijn om aan jouw visie te kunnen voldoen.

      Verwijderen
  3. Laten we in ieder geval hopen dat het Osisme niet een post-apocalyptisch mode is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vertrouw er op dat het niet zo ver hoeft te komen, Han.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.