zaterdag 30 maart 2024

Ik las: 'Hoe vermoord ik mijn familie?' geschreven door Bella Mackie

Je familie heb je niet voor het kiezen, maar je kunt ze wel vermoorden


Hoe vermoord ik mijn familie

Wanneer Grace Bernard ontdekt dat haar afwezige miljonairsvader de smeekbeden van haar stervende moeder heeft afgewezen, zweert ze wraak door elk lid van zijn familie te vermoorden.

Ik heb meerdere mensen vermoord (sommige op gruwelijke wijze, andere heel koelbloedig) en toch zit ik nu in de gevangenis voor een moord die ik níét heb gepleegd. Als ik bedenk wat ik écht heb gedaan, vind ik het stiekem jammer dat niemand ooit zal weten wat voor complexe klussen het waren. Ik hoop er natuurlijk ongestraft mee weg te komen, maar ik stel me graag voor dat iemand ooit, als ik er allang niet meer ben, een oude kluis opent en deze bekentenis vindt. Mensen zouden van hun stoel vallen. Er is per slot van rekening vrijwel niemand ter wereld die kan begrijpen hoe iemand van achtentwintig doodleuk zes familieleden kan hebben vermoord, om vervolgens, zonder ook maar een greintje spijt, vrolijk verder te gaan met haar leven.

Mijn mening:

In 'Hoe vermoord ik mijn familie?' neemt Bella Mackie ons mee op de duistere en wonderlijke reis van Grace Bernard, een vrouw die haar familieleden wil vermoorden. Het grootste gedeelte van het verhaal wordt verteld uit het oogpunt van Grace. Ze vertelt over zichzelf, haar leven en hoe het in haar ogen gekomen is tot het punt in haar leven waarover we lezen. 

“Over vijf jaar was ik achttien. Ik had vijf jaar de tijd om een manier te bedenken waarop ik de familie Artemis kon laten lijden. Ik kan me dit moment nog heel goed herinneren en ik heb er vaak aan gedacht, altijd met een glimlach.”

Mackie slaagt erin om een donker, maar op sommige punten ook komisch verhaal te creëren dat je van begin tot eind zal boeien. De humor is scherp en sarcastisch, en de moordplannen van Grace zijn origineel en hilarisch. Het klinkt vaak zo eenvoudig, dat het in het echt ook te doen moet zijn.

De karakters zijn goed uitgewerkt en je kunt je gemakkelijk inleven in Grace's frustratie. De familieleden zijn veelal onaangenaam, waardoor je haar wraakplannen stiekem toejuicht. Mede omdat Grace zelf bijna sympathiek overkomt krijg je zelf ook een hekel aan een paar van hen.

“Het voorbereidend werk om iemand te doden is merkwaardig. Was er maar een online groep waar mensen tips delen en advies aan nieuwelingen geven, vertellen welke handschoenen het handigst zijn en of een duw van de trap een effectieve manier is om iemand om te brengen. Een website voor moordenaars.”

Het verhaal is vlot geschreven en er is geen moment van verveling. De spanning wordt geleidelijk opgebouwd tot een onverwachte climax.
'Hoe vermoord ik mijn familie?' is een unieke en verfrissende thriller die je op bepaalde momenten ook aan het lachen zal brengen. Het is een origineel, spannend en goed geschreven verhaal dat je niet snel zult vergeten.

De plot had ik zeker niet verwacht en ik moet zeggen dat ik nog niet eerder een verhaal als dit gelezen heb. Er liggen meer gevaren op de loer dan je gedacht had. Je bent gewaarschuwd…


De auteur: 

Bella Mackie is een freelancejournalist voor o.a. The Guardian, Vice, Vogue en GQ. 
'Hoe vermoord ik mijn familie?' is haar fictiedebuut. 
In het Verenigd Koninkrijk zijn inmiddels 1 miljoen exemplaren van het boek verkocht.

Hoe vermoord ik mijn familie koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Hoe vermoord ik mijn familie?
Auteur: Bella Mackie
Genre: thriller 
Uitgave: paperback, 368 pagina’s
Uitgever: The House of Books, 6 juni 2023
ISBN: 9789044366587
ISBN: 9789044366594 (eBook)
ISBN: 9789044366600 (luisterboek)
NUR: 332
Oorspronkelijke titel: How to Kill Your Family
Vertaald door: Harmien Robroch


Met dank aan The House of Books voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: The House of Books)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.