maandag 25 maart 2024

Ik las: 'Dochter van mijn ziel' geschreven door Claudia Biegel

 Meeslepende relatieroman tegen de achtergrond van het dorpsleven op Sardinië


Dochter van mijn ziel

Van de achterflap:

Paola Orru vertrekt vanuit Utrecht naar het zuiden van Sardinië voor de begrafenis van haar vader. Op het eerste gezicht lijkt er niets veranderd in het dorp waar ze vroeger alle zomers doorbracht. Dat blijkt schijn. Zowel haar tante, peetvader als hartsvriendin Anna hebben dubbele agenda’s. Alleen jeugdvriend Aurelio, nu burgemeester, vormt een betrouwbaar baken in deze wirwar van belangen. Wanneer Paola steeds verder verstrikt raakt in de wereld van Aurelio nemen de donkere krachten van de liefde het over. Ze verliest zich in obsessies die hun oorsprong vinden in haar eigen onbegrepen lijden als kind. 

Zal ze alle controle verliezen of vindt ze een manier om weer greep te krijgen op haar leven?

Mijn mening:

Voor in het boek lees je onder de titel de volgende woorden: ‘figlia d’anima’. Voluit is de uitdrukking ‘Figlia della mia anima’; dit is de letterlijke vertaling van ‘Dochter van mijn ziel’.
Dat begrip stamt uit een tijd dat er in Sardinië enorme armoede heerste. Veel families hadden te veel kinderen om ze allemaal te kunnen voeden en daarom gaven ze soms een of meerdere kinderen weg. 
Dat was dan een soort adoptie, maar zonder iets vast te leggen.

‘Dochter van mijn ziel’ neemt je mee naar het bijzondere Sardinië. De roman voert je mee op de reis van Paola Orru, die na de dood van haar vader vanuit Utrecht terugkeert naar het eiland waar haar wortels liggen.
Haar vader wordt begraven in het zuiden van Sardinië.

“Hoe durfde zij een uitspraak te doen over verdriet? Uitgerekend zij, de voornaamste bron van verdriet in mijn leven. Zij, de oorzaak van mijn vaders gekte. Zij, degene die ons gezin uiteen liet vallen.”

Biegel schetst een levendig beeld van Sardinië, met haar rijke cultuur, tradities en prachtige landschappen. De beschrijvingen zijn zo gedetailleerd dat je je haast op het eiland waant. De lezer proeft de zilte zeelucht, ruikt de geur van verse kruiden en hoort het gerinkel van de schapenbellen.

“Met gefronste wenkbrauwen blijft ze me aankijken, slaat tenslotte haar ogen neer en gaat zwijgend verder met handwerken. De frons wijkt niet uit haar gezicht. Ze keurt het uitje af. Om de een of andere reden is het op Sardinië een onuitgesproken regel dat je niet eerder dan juli naar het strand gaat.”

Paola's terugkeer naar Sardinië gaat niet zonder slag of stoot. Ze wordt geconfronteerd met haar verleden en met de geheimen die haar familie en haar vriendin Anna al decennialang verborgen houden. De roman verkent thema's als familie, liefde, verlies, identiteit en vergeving.
Biegel heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl. De personages zijn goed uitgewerkt en je leeft al snel mee met hetgeen hen overkomt. 
Lees over Paola, Anna, Aurelio, hun familie en vrienden en geniet...

‘Dochter van mijn ziel’ is een meeslepende, spannende roman die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Het is een verhaal over familiegeheimen, onmogelijke liefde en de kracht van vergeving. Een aanrader voor iedereen die van een goed geschreven roman houdt met een vleugje romantiek en exotisme.
In de epiloog las ik iets wat ik niet verwacht had.



De auteur:

Claudia Biegel (Amsterdam, 1957) is een in Amsterdam gevestigde auteur en communicatieadviseur verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze is afgestudeerd in de culturele antropologie en heeft veldonderzoek gedaan op Sardinië. Als journalist schreef ze onder andere voor Trouw en Plus Woman

Biegels eerdere boeken (Foute Sarahs, Rusteloze Benen, Verbrande Levens en Bijna Vernietigd) hebben niet alleen lovende kritieken ontvangen, maar hebben ook geleid tot een muzikaal theaterstuk gebaseerd op haar debuutroman. 
Met haar expertise als schrijfster, communicatieadviseur en cultureel antropoloog, werpt Claudia Biegel een veelzijdige blik op de invloed van jeugdervaringen op menselijke relaties en het dagelijks leven. 

Neem ook een kijkje op de website van Claudia.

Eerder las ik van Claudia Biegel:

Dochter van mijn ziel koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Dochter van mijn ziel
Auteur: Claudia Biegel
Genre: literaire fictie
Uitgave: paperback, 250 pagina’s
Uitgever: Droomvallei Uitgeverij, april 2023
ISBN: 9789493314047
ISBN: 9789493314085 (eBook)


Met dank aan Droomvallei Uitgeverij voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Droomvallei Uitgeverij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.