vrijdag 22 maart 2024

Om blij van te worden! Vandaag in de schijnwerpers: 'De zomer van Joris en zijn vrienden' geschreven door Jeroen Hoogerwerf met illustraties door Géwout Esselink.

 



De zomer van Joris en zijn vrienden

Het is een warme zomer. Joris vermaakt zich prima. Zwemmen bij Aissa, in de tent slapen met Daan, samen met Ahmed naar het strand. En natuurlijk mag robot Ruben af en toe ook meedoen!
Daan vindt het vooral fijn om bij Joris te zijn. Hij vraagt zich af of twee jongens verliefd op elkaar kunnen zijn. Of kunnen jongens alleen maar gewoon vrienden zijn? 
 
Een liefdevol prentenboek waarin onderwerpen rond vriendschap, verliefdheid, bloot en seksuele diversiteit aan bod komen. Daarmee kan het boek een mooie aanleiding zijn om met kinderen te praten over relationele en seksuele ontwikkeling.
 
Dit is het vierde deel in de reeks. Eerder verschenen: Joris is zijn navel kwijt (lente), Aissa wil trouwen (herfst) en Joris trekt een jurk aan (winter).

Lees hier mijn recensies van:

De auteur:

Jeroen Hoogerwerf (06.02.1969, Hellevoetsluis). Neem voor meer informatie over de auteur een kijkje op zijn auteurspagina bij de Schrijverscentrale.

“Ik ben dol op lezen, voorlezen, verhalen schrijven, gedichten maken en op praten. Vroeger las ik alles wat los en vast zat: boeken, tijdschriften, strips … Want vooral door veel te lezen kun je van alles leren en je horizon verbreden. En het geeft inspiratie om zelf te gaan schrijven! Op mijn rapport op de lagere school stond heel vaak ‘praat te veel’ en zelfs een keer ‘kletskous’. Maar ja, ik vind praten gewoon leuk. Contact maken met anderen, elkaar leren kennen, respecteren en samen leven.”
Jeroen Hoogerwerf is uitgever bij Levendig Uitgever. 

De illustrator:

Géwout Esselink is geboren in 1957 in Deventer. Toen hij zes jaar oud was verhuisde hij naar Steenwijk, waar hij nu nog steeds woont. Als klein jongetje op de lagere school wist hij het al: hij zou later tekenaar of kunstschilder worden. Op de middelbare school herkende een leraar het talent van Géwout. Deze leraar, Jan van Merwijk, stelde hem voor om naar de kunstacademie te gaan. En dat deed hij. Na het doorlopen van de kunstacademie begon Géwout met het illustreren van boeken. Eerst bij uitgeverij Querido, later bij meerdere uitgeverijen. Voor Géwout is tekenen geen ontspanning, maar inspanning. Maar wél een leuke inspanning.

Over boeken illustreren vertelt hij: "Als je een boek leest, zie je het voor je. Iedereen heeft dat wel, maar mijn tekeningen moeten daarbij aansluiten. Ik vind het prachtig om kinderen in zo'n verhaal te tekenen. Soms zit een tekening precies in mijn hoofd en rolt het er ook zomaar uit. Dat vind ik meestal de mooiste tekeningen. Maar doorgaans ben ik niet zo snel tevreden over mijn werk."

De zomer van Joris en zijn vrienden koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De zomer van Joris en zijn vrienden
Auteur: Jeroen Hoogerwerf
Illustrator: Géwout Esselink
Genre: kinderboeken, prentenboeken, peuters 4-6 jaar
Uitgave: hardcover, 32 pagina’s
Uitgever: Levendig Uitgever, april 2024
ISBN: 9789083392912
NUR: 273


Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een exemplaar.
(bron info: Levendig Uitgever)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.