dinsdag 10 maart 2015

Gelezen: 'Het boek van Tess' van Miriam Bruijstens


Het boek van Tess

Het verhaal:

Ontmoet Tess, 23 jaar. Tess schrijft, Tess leeft en Tess doet. Dat laatste vooral, zonder veel na te denken over de gevolgen van haar acties. In Het boek van Tess maak je een zomer lang mee hoe Tess inspiratie opdoet voor haar boeken. Want om auteur te kunnen worden, moet je wel zorgen dat je zelf ook veel meemaakt, vindt ze. In haar eentje onderneemt ze gevaarlijke avonturen, met haar vriendinnen komt ze in bizarre situaties terecht en berooft ze een fontein. Gelukkig ontmoet ze iemand die haar rust geeft en haar na laat denken over haar leven. Aan hem vertelt ze haar grootste geheim.

Een cross-overroman over een zomer vol drank, seks en gedichten. Vol lijstjes en liefde. Maar ook vol eenzaamheid en pijn.

Bron: Clavis Uitgeverij

Mijn leeservaring:

Ik had geen enkel idee wat ik kon verwachten toen ik het persbericht las. Een New Adultboek! De personages zijn helder beschreven door de auteur en ik kan me er wel een voorstelling van maken hoe ze in realiteit zouden zijn. Met name Tess wordt steeds duidelijker naarmate je verder leest; vooral de reden waarom Tess doet zoals ze doet wordt duidelijk.

Een leuk detail is dat Tess citaten, woorden, namen en onderwerpen om van te houden en dingen om een hekel aan te hebben noteert. Dit doet ze om later in haar nog te schrijven boek te gebruiken. Het verhaal van Tess wordt hier en daar onderbroken door een gedicht. Deze gedichten zijn hier goed op hun plaats. Ook de gedichten aan het eind zijn een mooie aanvulling.
Deze auteur weet goed met woorden om te gaan. Je voelt hier en daar de pijn en de eenzaamheid van Tess.

Het is een dun boekje en op het eind lijkt het verhaal nog niet helemaal verteld te zijn. Dat vind ik jammer, er had naar mijn mening veel meer in kunnen zitten. Het is een bijzonder verhaal, zonder meer.
Een bijzonder gedicht in het boek dat voor mij alles met het verhaal te maken heeft en alles zegt, heeft als titel: 

'Porselein'

een flinterdun laagje

mooi gepolijst
barst langzaam open
en toont de eenzaamheid


rauw en rood
valt het bloot
het zout schuurt
de wonden vrij

bij jou
bij mij.


Ik waardeer dit boek met 3,5/5 sterren.

Bestel dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Over de auteur:

Miriam Bruijstens (1980, Haastrecht) werkte een tijdlang in het onderwijs. In 2009 heeft ze haar baan opgezegd om te gaan reizen en schrijven. Ze reisde door Australiƫ, waar ze ook een jaar woonde, en heeft ook door Canada en de Verenigde Staten gereisd.
Tegenwoordig besteedt ze al haar tijd aan schrijven.

Bestel dit boek via je lokale boekhandel of via:
Clavis Books

Boekgegevens:
Het boek van Tess
Auteur: Miriam Bruijstens
Genre: New Adult
Uitgave: hardcover, 131 pagina's (gevolgd door gedichten van Tess)\
Uitgever: Clavis Uitgeverij, februari 2015
ISBN: 978 90 44823 27 1

Met dank aan Clavis Uitgeverij voor het recensie-exemplaar

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.