vrijdag 13 maart 2015

Recensie van: 'In de voetsporen van de meester' - verhalenbundel geschreven vanuit de traditie van 'Tales of the unexpected' van Roald Dahl.


In de voetsporen van de meester

Diverse auteurs (kijk onderaan)
Genre: geschreven vanuit de traditie van Roald Dahl's Tales of the unexpected
Uitgave: paperback, 261 pagina's
Uitgever: LetterRijn, 2013
ISBN: 978 94 91875 00 7
Ook als eBook verkrijgbaar

LetterRijn is een jonge uitgeverij die zich richt op de Nederlandstalige auteurs en lezers in de Benelux. Daarbij staat respectvol omgaan met schrijvers, boeken en lezers centraal.

De bundel 'In de voetsporen van de meester' is het resultaat van de jaarlijkse verhalenwedstrijd van uitgeverij LetterRijn. Het uitgangspunt is een vast en simpel "recept": schrijf een op het opgegeven thema gebaseerd verhaal en doe dat in een vooraf aangegeven aantal woorden. In de voetsporen van de meester bevat 30 verhalen van evenzoveel auteurs. De teksten zijn geschreven vanuit de traditie van Roald Dahl's 'Tales of the unexpected'.

LetterRijn wil met de verhalenwedstrijden mensen een kans op een debuut geven en hoopt ze daarmee te stimuleren om verder te gaan met schrijven. Leuk is het om te zien dat er dit jaar vijf Vlamingen de bundel hebben gehaald en daarmee de wedstrijd voor het eerst een internationaal karakter hebben gegeven.
Eerder verschenen: Verhalen van de straat(2009), Adrenaline(2010), 30 Openbaringen(2011) en Het keerpunt(2012).

'Kwaliteit die boven kwantiteit gaat'. Een veelgehoorde slogan die bij LetterRijn geen wassen neus blijkt.
Ik heb dit boek in mijn enthousiasme meteen besteld toen ik hoorde van het tot stand komen van de bundel. Niemand had het boek, zoals het er uiteindelijk uit kwam te zien, toen al gelezen, want het was nog niet samengesteld. Maar ik wist dat het kwaliteit zou zijn en werd zeker niet bedrogen.
Het is kwaliteit! Ik heb de papieren versie gelezen.

Dit is een boek waarvan je heel lang kunt genieten. Het zijn 30 op zichzelf staande verhalen, die afzonderlijk te lezen zijn. Je zult genieten, neem dat aan van iemand die zo nu en dan nog een verhaaltje meepikt uit deze bundel. Even tussendoor weer een verhaal lezen…. voor het volgende boek van mijn ntl-stapel gepakt wordt. Deze bundel reist zelfs met me mee van Noord-Brabant naar Zeeuws-Vlaanderen en weer terug.
Soms is een verhaal luguber, soms gewoon heel spannend, humoristisch of zelfs een kleine psychologische thriller in een mini-uitvoering!

Als je nog even wilt meegenieten van de presentatie op 3 november 2013, hier is een leuke video met muziek en voordrachten van deze gebeurtenis.

Van deze auteurs kun je hun verhaal achtereenvolgend in deze bundel lezen:
Simon Felix – Zwarte inkt
Dominique De Groen – Nachtelijk verkeer
Michael Blommaert – De vervanger
Hay van den Munckhof – Handsfree
Ruben Elbers – De oppas
Gerhard Pijnenburg – Mijn ongeluk
Yvonne Gillissen – Balkon
Jolka – Glas
Marjan du Prie – Babbelman
Leonardo Pisano – De Zwarte Pion
Aglaia Bouma – De werkster
Hadeke – Complicaties
D. Penotti – Artikel 242 Sr.
Sigrid Lensink-Damen – De mannen
Sylvia deWitt – Polka Dots
Gert-Jan Meyntjens – Koorts
Bart De Ridder – Copycat buiten cyberspace
Diana van der Horst – Dorothy's dilemma
Johan van de Velde – Het nieuwe hotel
Hendrik van Oordt – Spitsuur
Arinka Linders – Bestemd te sterven
Roos Boum – Nooit meer
Marnix Langeveld – Finale kwijting
Gea van Beuningen – Nieuw perspectief
Maarten Thoelen – Het kleinste kamertje
Arie Vink – Geen weg terug
Miranda de Haan – Einde verhaal punt
Thijs Brandhof – Perfect
Esther Swinkels – Muurschildering
Saskia Nolet – De fiets


Top !!

Ik waardeer deze bundel met 5/5 sterren

(recensie van 7 maart 2014)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.