zaterdag 22 februari 2014

'De Vliegenvanger' van Ravelli

Auteur: Ravelli (onderdeel van het verhaal, zie samenvatting)
Genre: roman, gebaseerd op de memoires van Peter Linders (geboren 1918, overleden 21.11.2005)
Uitgave: paperback, 480 pagina's
Uitgeverij TVF International Books, september 2011
ISBN: 978 90 81401 21 0


Samenvatting:

In de media: Laatste wens Peter Linders in vervulling.
Peter Linders, monnik en kluizenaar, de clown van Milsbeek! Zijn laatste wens gaat 18 jaar na zijn dood toch nog in vervulling. Hij wilde dat er een boek over zijn leven verscheen. Dat is onlangs gebeurd. Niemand minder dan de bekende Rik Felderhof nam het initiatief.

'De Vliegenvanger' van Ravelli is de erotische en confronterende geschiedenis van een man die alle emotionele risico's in het leven probeert te omzeilen.

'Houd God voor ogen en je gulp gesloten" Met dit advies van zijn moeder wordt de Limburgse Peter naar het seminarie gestuurd. Tevergeefs. De Vliegenvanger vertelt het meeslepende liefdesverhaal van een student die een intieme relatie heeft met een meisje en daarna verliefd is op een jongen. Voor deze 'dubbele fout' wordt hij verbannen uit het klooster waar hij zijn opleiding volgt. De ontspoorde geestelijke vlucht uit schaamte naar het buitenland, waar hij een leven leidt vol passie en bedrog.

Hij besluit charlatan te worden – alleen al vanwege het woord – en verheft zichzelf in de adelstand. Als Graaf Ravelli maakt hij furore in Rome en wordt de minnaar van een barones die hem introduceert in de betere kringen. Voor wat, hoort wat. Na een paar uitbundige misverstanden eindigt Peter als bedelaar, ook dat gaat hem goed af en besluit terug te keren naar Nederland, waar de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken. Hij raakt betrokken bij het actieve verzet, wordt gevangen genomen en ter dood veroordeeld. Peter heeft de gave om zowel linkshandig als rechtshandig vliegen uit de lucht te plukken. Een talent dat zijn leven zal redden. Hij wordt aangesteld als de vliegenvanger in dienst van het Derde Rijk. Zijn taak is het kantoor van de kampcommandant vliegvrij te houden. Dat lukt. De beloning is zijn leven.

Naar een paar bruisende liefdesavonturen besluit hij uiteindelijk op zoek te gaan naar de twee grote liefdes uit zijn jeugd. Op latere leeftijd schrijft de verzamelaar van verboden liefdes zijn memoires. De memoires zijn nooit gepubliceerd, maar zijn nu jaren later een belangrijke bron van inspiratie geweest voor 'De Vliegenvanger' van Ravelli.”

Wat ik er van vond:

'It's better to have loved and lost than never have loved at all'.
Deze uitspraak van William Shakespeare staat achter in het boek en loopt als een rode draad door het hele verhaal.

Het is een verhaal over een romanticus, steeds bezig met liefde en het verliezen van liefde.
Hij moet steeds zijn weg zoeken in een wereld, die hij niet helemaal begrijpt.
Het verhaal is heel beeldend geschreven, je ziet het voor je ogen gebeuren. Soms is dat heel mooi, maar op sommige gedeelten in het verhaal krijg je een heel akelig beeld voor ogen, met name in de gedeelten over WO II.
De misstanden bij de R.K. kerk met name misbruik van kinderen, is iets wat nu aan de kaak gesteld wordt. Het wordt heel duidelijk beschreven in dit boek. Ik vind het jammer dat ik deze man niet heb leren kennen. Het lijkt me een geweldig gevoelig en ook daadkrachtig mens te zijn geweest.
Niet dralen, maar doen ! Dat brengt hem op een reis door Europa, waar hij allerlei avonturen beleeft die je alleen maar in boeken leest. (Ook nu weer). Ik had dit boek in een record-tijd gelezen, gewoon omdat ik het niet weg kon leggen. Ik ben blij dat ik het heb mogen lezen. Dit is een boek dat me aangegrepen heeft.!

Jammer dat Peter Linders dit niet meer heeft kunnen lezen.
Let wel: het is geen boek zoals andere boeken.

Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren.


14 september 2013

2 opmerkingen:

  1. Dit indrukwekkende boek neemt je mee naar Italiƫ, Friesland, Tanzania en eindigt op het moment dat De Vliegenvanger zijn kleindochter ontmoet. Daar leren we hoe de waarheid schuurt met de leugen. Onderweg in dit boek werd ik getroffen door de prachtige sfeerbeschrijvingen en de wijze levenslessen, soms verpakt of verzacht met een vleugje humor. De toon is toegankelijk, het boek leest als een trein. Ik was zo blij dat deel III eindelijk verscheen. Nu is het verhaal rond, het familie-epos verteld. De lach en traan zijn in alle drie te vinden geweest. Drie boeken die je meesleuren en niet meer loslaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor deze reactie. Een lezer kan niet anders dan onder de indruk zijn van hetgeen hij leest.

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.