vrijdag 21 februari 2014

'Valse salie' van Roos Boum

Auteur: Roos Boum
Genre: literatuur, waargebeurde verhalen
Uitgave: paperback, 319 pagina's
Uitgever: Scrivare, Uitgeverij SWP Amsterdam
ISBN: 978 90 6665 825 7

Eerder verschenen onder de titel: '
Wanneer vraagtekens uitroeptekens worden …' bij Uitgeverij Boekenbent.


Over de auteur:
Ga naar haar website http://www.RoosBoum.nl voor alle informatie over haarzelf en haar bibliografie.
Twitter: @RoosBoum
Facebook: Roos Boum, auteur




Samenvatting:

Een moeder die vecht voor het leven van haar dochtertje en haar van arts naar arts sleept. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar soms is niets wat het lijkt. Waarom kunnen artsen maar geen afwijking vinden?
Roos' moeder hield niet van haar dochter, maar van de aandacht die zij als moeder kreeg van het medisch personeel. Ook bij de familie speelde de moeder het zielige vrouwtje, de zorgzame moeder.
In de autobiografische roman
Valse salie blikt Roos Boum terug op een jeugd die verziekt werd door een moeder met het syndroom van Münchhausen by proxy. (Mbp)

Valse salie (Teurcrium scorodonia) is een bedrieglijke imitatie van echte salie die Salvia heet, van het Latijnse
Salvere, wat 'gezond zijn, genezen of redden' betekent. Een heel goed gekozen titel !
Op een van de voorbladen staat: Valse salie. Kroniek van een verscheurde jeugd. Roos Boum.


Mijn mening:
Ik zit nog met een toegeknepen keel terwijl ik dit schrijf. Het boek nam me mee in het verhaal van Roos op een manier die er soms voor zorgde dat ik heel boos werd, een andere keer begreep ik niet dat er niets gedaan werd aan de situatie, ook door de hoofdpersoon, weer een andere keer was ik alleen maar verdrietig. Dit alles gebeurde met me, hoewel ik het 'Woord vooraf' goed gelezen had, misschien om objectief te kunnen zijn tijdens het lezen. Ik werd er desondanks helemaal in getrokken !

Heel mooi is dat gekozen is voor plantennamen bij de hoofdstukken omdat deze namen en eigenschappen zo aansluiten bij de karakters van de mensen in het betreffende hoofdstuk of
de gebeurtenissen. Dit getuigt van een grote plantenkennis van de auteur.
De laatste bladzijden geven meer inzicht in het syndroom van Münchhausen by proxy, wat het
is en een aantal voorbeelden, waar je ook niet blij van wordt.
Ontzettend knap dat ze kan eindigen met: 'Ik ben herboren en een gezond en gelukkig mens.'
Ik heb enorm veel respect voor deze auteur. 

De manier waarop deze auteur dit boek geschreven heeft, dwingt respect af. Zonder veel haat, zonder dat de menselijkheid uit het oog verloren wordt, maar als een boek wat mensen kunnen lezen wanneer ze meer willen weten over dit onderwerp, hoe je Mbp kunt herkennen en meer.
Dit alles vanuit het oogpunt van een slachtoffer.


Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren.

23 september 2013


2 opmerkingen:

  1. Hartelijk dank Mieke voor je mooie recensie. Ik had net een reactie hier acher gelaten maar ik geloof niet dat het gewerkt heeft. Ik ben in ieder geval nog steeds blij met je woorden. Hij staat al op mijn site bij reacties, maar ik laat hem ook opnemen bij recensies. Nogmaals dank, ik ben echt blij met je woorden. Roos

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.