zaterdag 22 februari 2014

'De Teruggekeerden' van Jason Mott

De Teruggekeerden

Auteur: Jason Mott
Genre: Thriller
Uitgave: paperback, 384 pagina's
Uitgever: Harlequin Holland augustus 2013
ISBN: 978 90 347 5321 2

Te koop vanaf 27 augustus 2013


Over de auteur:

Jason Mott studeerde poëzie en literatuur aan de University of North Carolina. Zijn gedichten werden in diverse literaire tijdschriften en dichtbundels gepubliceerd, wat hem een nominatie voor de Pushcart Prize Awards opleverde, een prijs die aan onder anderen John Irving (van o.a. 'De wereld volgens Garp') en Raymond Carver (van o.a.'Wees Alsjeblieft Stil, Alsjeblieft') werd toegekend.

Jason Mott op Twitter: @JasonMott
Jason Mott op Facebook: Facebook.com/JasonMottAuthor

Samenvatting:

Op een zonnige dag in augustus 1966 verdrinkt de achtjarige Jacob, zoon van Lucille en Harold Hargrave. Bijna vijftig jaar later staat hij voor hun deur. Blakend van gezondheid, nog steeds acht jaar oud.
En Jacob is niet de enige die is teruggekeerd uit de dood. Overal in de wereld duiken Teruggekeerden op, en al gauw zijn het er zo veel dat steeds meer mensen zich bedreigd voelen. Niemand begrijpt waarom het gebeurt, hoe het mogelijk is. Maar één ding is zeker: in de chaos die volgt zal iedereen uiteindelijk een keuze moeten maken.
Een aangrijpend boek, dat vragen oproept die lang blijven hangen.
'Adembenemend.
Mott loodst de lezer kundig door een emotioneel mijnenveld.'
Kirkus starred review
'In dit uitzonderlijke debuut brengt Jason Mott drama, emotie, vreugde,
angst en verlossing samen tot een meeslepend verhaal.'
Publishers Weekly

Hoe bijzonder dit prozadebuut van Jason Mott is, blijkt uit het feit dat alleen op basis van het
ongecorrigeerde manuscript een bidding war uitbrak over de filmrechten.
De Amerikaanse zender ABC brengt dit najaar (2013) De Teruggekeerden als serie op tv, samen met Plan B, de productiemaatschappij van Brad Pitt. De serie zal Ressurection gaat heten.


Mijn mening:

Je leest hoe vooral Lucille, de inmiddels bejaarde moeder van de teruggekeerde Jacob omgaat met haar emoties. Hoe mensen kunnen reageren in situaties waar we zelf geen grip op hebben is heel goed beschreven, soms worden we kuddedieren.
'Onbegrepen maakt onbemind' blijkt maar eens te meer in dit boek. Ook de rol van de overheid in kritieke situaties komt aan bod, evenals religie.
Wat heel duidelijk is neergezet is de boodschap dat we niet moeten wachten met elkaar vertellen hoe belangrijk we voor elkaar zijn, want we hebben wellicht niet nóg een kans. Ik vond het heel goed geschreven, leest lekker soepel en ik had het boek dan ook snel uitgelezen.
Wel voelde ik een dreiging of liever gezegd een waarschuwing tijdens de hele tijd dat ik aan het lezen was.
Zou je zelf kunnen omgaan met zulke gebeurtenissen, zoals beschreven in het boek ?
Knap geschreven debuut.

Ik hoop meer van deze auteur te mogen lezen via deze uitgever !

Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.