zaterdag 22 februari 2014

'Vijf' door Ursula Poznanski

Auteur: Ursula Poznanski
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback 384 pagina's
Uitgever: Cargo, 2013
ISBN 978 902 34738 79

Over de auteur: (bron: crimezone.nl)

Ursula Poznanski volgde een groot aantal studies, van Japanologie tot theaterwetenschap, waarna ze als medisch redacteur bij een uitgeverij ging werken. In 2010 verscheen haar eerste jeugdboek, 'Erebos'. 'Vijf' is haar thrillerdebuut.

Samenvatting:
In de vroege ochtendmist wordt in een weiland het lichaam van een vrouw gevonden. Ze is vermoord, en op haar voetzolen zijn coördinaten getatoeëerd. Bij die aangegeven plek wordt een andere macabere vondst gedaan: een in plastic verpakte hand en een raadsel met nieuwe coördinaten. Rechercheur Beatrice Kaspary en haar collega Florin Wenninger krijgen de opdracht op zoek te gaan naar de moordenaar, maar kunnen slechts het door de dader uitgezette spoor volgen. Dan worden ook de door hen verhoorde getuigen vermoord, en lijkt de cirkel zich te sluiten. Wie volgt wie, en waarom?

Wat ik er van vond:

Wanneer je aan “Vijf” begint na de achterflap gelezen te hebben, heb je bepaalde verwachtingen, omdat er een beetje wordt vrijgegeven over het verhaal.
Wat je voor ogen hebt is een krimi, tenminste dat was bij mijzelf het geval. Wat ik te lezen kreeg, was veel en veel meer dan dat. Het verhaal neemt je helemaal mee en je valt van de ene in de andere verbazing.
Ik heb genoten tot en met. Het is een ontzettend knap geschreven thriller, vol verrassingen tot
het eind.
Nooit gedacht dat dit de eerste thriller voor volwassenen was van deze schrijfster. Het boek getuigt van geweldig inzicht en inlevingsvermogen in de geest van een verknipte en onwaarschijnlijke dader.
Ik ben blij kennis gemaakt te hebben met Ursula Poznanski!
Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren.


27 maart 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.