vrijdag 21 februari 2014

Van Fokkenmaat tot Hemelvaarder van Cees de Baare ****

Auteur: Cees de Baare
Genre: roman
Uitgave: paperback 248 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Boekscout.nl 2012
ISBN: 978 94 6176 888 9 
€ 17,95 te bestellen bij www.boekscout.nl

Over de auteur:
"Ik ben in 1954 geboren in IJmuiden en woon daar nog steeds. Opgegroeid aan de kust ben ik altijd geïnteresseerd geweest in de scheepvaart. Scheepvaart is ook mijn werkende leven geworden. Net als de hoofdpersoon in het boek ben ik begonnen als matroos. Tijdens mijn vrijetijd aan boord schreef ik al. Op mijn 50e heb ik me tot doel gesteld om mijn eerste boek uit te geven en dat is gelukt. ‘Van Fokkenmaat tot Hemelvaarder’ is inmiddels mijn zevende boek."
Kijk voor meer informatie over Cees op zijn website:  http://cees.debaare.nl en lees daar behalve over zijn boeken, ook over zijn gedichten en schilderstukken.
Samenvatting:
Het boerenarbeidersgezin Zorgdrager leidt een armoedig bestaan. Vader Zorgdrager stuurt de elfjarige Cornelis naar Groningen zodat hij als fokkenmaat kan varen aan boord van de koftjalk ‘Neerlandia’. Het bevalt hem goed. Jaren later krijgt Cornelis zijn eigen schip en trouwt hij met Stephanie. Samen krijgen ze een zoon genaamd Bram. Uiteindelijk bouwt Cornelis met behulp van een boeren echtpaar dat hem lief is een rederij op. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakt Cornelis en zijn bemanning, tijdens de vaart voor de Engelse marine, angstige en zeer gevaarlijke momenten mee. Een stukje Hollands Glorie verweven in een nautische roman die zich afspeelt tussen 1910-1945.

Wat vond ik er van?

Van het begin tot het eind een hartverwarmend verhaal. Ik ben blij dat ik het heb mogen lezen.
De kennis van de auteur over de zeevaart en zijn liefde daarvoor blijkt uit het boek.
Vooral in het begin wordt je van allerlei termen op de hoogte gebracht die met de zeevaart te maken hebben. Dat is geen overbodige luxe voor een landrot.
Maar het is niet hinderlijk om te lezen omdat het heel goed in het verhaal past.

Wat ik ook heel bijzonder vond is de afbeelding op de cover van de vuurtoren van Breskens. Dit is de haven die de Neerlandia ook nog even aandoet in het verhaal. Mooi verweven met de werkelijkheid.

De jonge Cornelis maakt nogal wat mee in zijn leven, maar blijft een bewonderenswaardig mens, steeds denkend aan zijn naaste en ook dusdanig handelend. Hij wist al wat netwerken was en dat legt hem geen windeieren. Dat samen met zijn goede inborst, maakt het een hoofdpersoon om graag over te lezen. Hij leert als snel dat wanneer je jezelf ergens voor interesseert, je alles beter kunt onthouden en op deze manier veel kennis op kunt doen.

De spreuk die zijn moeder hanteerde: 'Wie goed doet, goed ontmoet' heeft hij goed ter harte genomen. Op het eind wordt de titel duidelijk.
Nogmaals, als je deze roman leest, wordt je warm van binnen. Geen poespas, maar mooi geschreven.

Graag gelezen en een aanrader voor lange, koude avonden!



Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren.

25. dec, 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.