vrijdag 21 februari 2014

'De mannenmaker' van Petra Kruijt

Auteur: Petra Kruijt
Genre: Chicklit
Uitgave: Paperback 255 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Kok, onderdeel van VBK Uitgevers 2013
ISBN 978 94 0190 082 9
Ook als e-book verkrijgbaar

Over de auteur:
Petra Kruijt (1987) voltooide de School voor Journalistiek in Utrecht in 2008. Werkte daarna eerst zes maanden als tekstschrijver en ging in februari 2009 verder als freelance journalist, copywriter en (eind)redacteur.
Ze heeft tot nu toe vijf romans gepubliceerd: 'Gemma & partners', 'Twijfels over Belgiƫ', 'Lieve ik', 'Onder studenten' en 'De mannenmaker'. Bovendien heeft ze korte verhalen geschreven voor verschillende tijdschriften en ook in diverse verhalenbundels staan haar verhalen.

Samenvatting:

'De mannenmaker heeft geen relaties, maar projecten: ieder halfjaar pikt ze een kansloze man op met de bedoeling hem te transformeren tot een gewild exemplaar. Dat is haar al meer dan twintig keer gelukt, maar nu kan ze ineens geen man meer vinden. Is de vijver leeg aan het raken, is ze te kritisch geworden, of is er meer aan de hand?'

Wat ik er van vond:

Voor in het boek stond heel toepasselijk:

'The good are never easy,
the easy never good.
And love, it never happens
like you think it really should'
Marina and the Diamonds

De hoofdpersoon, (de naam zie je pas laat in het verhaal en dat laat ik zo) de mannenmaker, heeft al vanaf de middelbare school de roeping (zo ziet ze dat zelf, heel zelfingenomen) om mannen, die op de relatiemarkt niet meedoen, om te vormen tot gewilde exemplaren. Een beetje een vreemde vrouw, die op haar eigen manier toch een kanjer is.
Het gaat haar goed af, tot ze op een bepaald moment moeite heeft om een nieuw 'project' te vinden.
Vaak wordt in het boek teruggekeken naar een eerder moment in haar leven. Hierdoor wil je het boek wegleggen, maar je leest toch door de vlotte manier van schrijven. Dit is wat ik jammer vond. Maar, het boek heeft een verrassend einde dat benieuwd maakt naar hoe het verder zou gaan met de hoofdpersoon. Het kan een vervolg krijgen op deze manier.
Het is een heel bijzonder verhaal, vlot geschreven en vol humor. Wellicht iets voor een romantische comedy op het witte doek? Zeker origineel en fantasierijk.

Daarom waardeer ik dit boek op 3,5/5 sterren.



1 augustus 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.