zondag 23 februari 2014

'Luchtvissers' van Gerwin van der Werf

Auteur: Gerwin van der Werf
Genre: roman
Uitgave: paperback, 256 pagina's
Uitgever: AtlasContact 8 november 2013
ISBN13: 978 90 254 4197 5
Ook als Ebook verkrijgbaar

Over de Auteur:
Gerwin van der Werf (1969) begon in 2007 werk te maken van het schrijven. In dat jaar
won hij verhalenwedstrijden bij Trouw, de Volkskrant en VPRO's 1000 woorden. Hij won
de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd in 2010. Deze kreeg hij uitgereikt door Gerrit Komrij.
In datzelfde jaar verscheen bij Uitgeverij Atlas Contact zijn debuutroman 'Gewapende Man', die door het NRC Handelsblad bij de beste boeken van 2010 werd gerekend.
Zijn tweede roman 'Wild' verscheen in augustus 2011 en kwam op de longlist van de Libris Literatuurprijs.
Gerwin van der Werf is auteur en colomnist bij Trouw.
Hij woont in Leiden.


Samenvatting:
Joshua Lohman reist af naar een afgelegen eiland in de Atlantische Oceaan. Hij zoekt de totale afzondering, geplaagd door schuldgevoelens over een ernstig auto-ongeluk waar hij bij betrokken was. De veerdienst is opgeheven, de laatste bewoners worden geëvacueerd, hij zal als enige achterblijven. Althans, dat is wat Joshua denkt... Een handvol eilanders houdt zich schuil, ieder van hen met een eigen reden, en zonder dat ze het van elkaar weten.
Een van de achterblijvers, het jonge meisje Jo-Anne, zoekt steeds het gezelschap van Joshua, nogal tegen zijn zin. Maar als de zomer voorbij is, de stormen komen en de situatie op het eiland langzaam ontspoort, komt hij voor een dilemma te staan: moet hij dit kind redden?

De auteur ontving voor het schrijven van dit boek een reisbeurs van het Nederlands Letterenfonds.

Bekijk hier de boektrailer van 'Luchtvissers': http://www.youtube.com/watch?v=zUvBGxn11sA

Vijf mensen zijn in het geheim achtergebleven op een afgelegen eiland dat ontruimd is. Een van hen is een vreemdeling die een traumatische gebeurtenis uit het verleden wil ontvluchten.

'Luchtvissers' is een verhaal over schuld en de zoektocht naar verlossing, over geloof en ongeloof, liefde en waanzin.

Mjn mening:

Heel toepasselijk staat voor in het boek:
'Das Paradies ist eine Insel
Die Hölle auch'
Judith Schalanskey, 'Atlas der abgelegenen Inseln'

In oktober zag ik de trailer van 'Luchtvissers' en meteen was mijn interesse gewekt.
Ik ontving een recensie-exemplaar van Uitgeverij Atlas Contact.
Toen ik begon te lezen was het heel even een wat moeilijke (langzame) start, maar eenmaal op weg was er geen terugkeer meer mogelijk. Ik moest en zou het boek verder lezen en zien wat er gebeurde met deze personen.
Je leert de redenen kennen van de volwassenen om op het eiland te blijven. De kleine Jo-Anne is een geval apart in de hele verhaallijn.

Het leest heel vlot door, met fijne korte hoofdstukken, waarin je steeds iets meer leert over de eilandbewoners.
De hoofdpersoon Joshua vindt zijn verlossing uiteindelijk. Dat kan niet van alle betrokkenen gezegd worden. Of wel, net hoe je het bekijkt ….

Een bijzonder indrukwekkend boek. Met reële personages op een even reëel eiland.
Ik stel me voor dat het vaker zo gaat als beschreven is, op een eiland afgesloten van de buitenwereld.
Dit boek leg je niet weg !
Het is vergelijkbaar met een trein: komt wat langzaam op gang, maar heeft dan een vaart, geweldig !! Uitstappen is geen optie !

Ik waardeer dit boek op 4/5 sterren.

17 november 2013



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.