vrijdag 21 februari 2014

'De macht' van Ed van Eeden

Auteur: Ed van Eeden
Genre: politiethriller
Uitgave: paperback 320 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Link B.V. Oktober 2013
ISBN: 978 94 623201 78

Over de auteur:
Ed van Eeden (Nijmegen 12-6-1957), Nederlands schrijver, vertaler en journalist. In 2000 verscheen de thriller 'Dossier jeugdbende', zijn eerste politieroman, tevens het eerste deel van de reeks 'DISTRICT NOORD' (speelt in Utrecht-Noord, waar Van Eeden zelf ook woont).
In 2001 verschenen deel 2 en 3: 'Dossier gifmoord' en 'Dossier vrouwenhandel', in 2002 deel 4, 'Zwarte Lotto'. Van Eeden laat zich voor zijn politieromans altijd uitgebreid adviseren door wetenschappers en (ex)functionarissen van de politie.
Hij debuteerde als romanschrijver met De vogelspin (1999), een roman met thrillerelementen. Zijn tweede roman, Liefste litteken (2003), gaat over de worstelingen binnen een liefdesrelatie.

Ed van Eeden studeerde Nederlands, filosofie en Algemene Literatuurwetenschap. Tijdens zijn studie vervulde hij een vijftigtal verschillende baantjes om in zijn levensonderhoud te voorzien. Sinds 1989 werkt hij als freelance (literair) journalist, publicist en vertaler (o.a. van Amin Maalouf en John Updike). Hij was tevens werkzaam bij Boekblad en is een van de tekstschrijvers van Ook dat nog! (KRO). Onder het pseudoniem Steven Klamm maakte hij een reeks griezelboeken voor kinderen.
Van Eeden publiceert ook regelmatig over sport en het schaakspel (vaste schaakrubriek in het blad Management Team). Hij is voorzitter van de Utrechtse schaakclub Oud Zuylen.

Nu (oktober 2013) 'De macht', een Utrechtse thriller, geïnspireerd op 'Borgen' en de 'Killing' (Deense versie).

Ed van Eeden:
' De macht' heb ik in een recordtijd van drie weken geschreven, normaal doe ik er twee keer zo lang over. Ik had echter veel meer tijd in de research gestoken waardoor ik een goede voorbereiding had. Maar ik was slecht aanspreekbaar in deze drie weken, het was topsport. Ik heb kantoor aan huis en daar schrijf ik dan ook al mijn verhalen. Achter een computer want met de hand schrijven kan ik niet, ik zou het dan nooit meer kunnen teruglezen.”

Kijk ook dit stukje in dichtbij.nl:
http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/regionaal-nieuws/artikel/3081035/veel-utrechts-in-boek-de-macht.aspx

Samenvatting:
In de Utrechtse wijk Overvecht wordt het gekruisigde lijk van een jonge vrouw aangetroffen in een verlaten flat. Het gebouw staat op het punt om te worden afgebroken: op dezelfde plek moet de grootste moskee van Midden-Nederland gaan verrijzen. De moord roept felle reacties op onder de diverse bevolkingsgroepen in directe omgeving.

Ook de politieke partijen in de Domstad spelen direct in op de moordzaak. De omstreden burgemeestersverkiezingen staan immers voor de deur en de strijd om de zwevende kiezers is in volle gang. Verwijten vliegen over en weer, het grote moddergooien kan beginnen. Met felle uitspraken proberen de politieke leiders de volksgunst te winnen.

Tegen deze licht ontvlambare achtergrond moet inspecteur Fenny Folman, het grote talent binnen het Utrechtse rechercheteam, de moordenaar zien op te sporen. Zeer tegen haar zin heeft ze van hogerhand opgedragen gekregen daarbij nauw samen te werken met Steven van den Eijnden, een ervaren recherchepsycholoog van wie ze in haar opleidingstijd les heeft gehad.

De druk op de politie wordt nog vergroot als kort daarna een tweede lijk van een jonge vrouw wordt gevonden, op eenzelfde manier gekruisigd als het eerste slachtoffer.

Wat ik er van vond:

Een heerlijke politiethriller!
Het boek leek wel speciaal voor mijn plezier te zjin geschreven.
Ik hou van dit soort politiethrillers, heel actueel. Alles goed doordacht en onderzocht. Er zitten geen onderdelen in waarvan je denkt: 'dat bestaat helemaal niet, wat een onzin!'.
Daardoor leest het boek heel lekker door.
Wel verbaasde ik me weer over de mens, zijn goedheid, onnozelheid en slechtheid. Het einde had ik zeker niet verwacht. Een geweldig goede plot !
Een spannend en tegelijkertijd ontspannend boek.
Een boek om in je schoen te vinden of onder de boom. Dit verhaal verdient het om verfilmd te worden.
Of liever nog: Ed van Eeden, schrijf een vervolg, maak een serie en laat deze daarna verfilmd worden. Ik ben een fan !

Ik waardeer dit boek met 5/5 sterren 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.