zondag 23 februari 2014

'Regenland, wo ai ni' van Lulu Wang

Auteur: Lulu Wang
Genre: humoristische novelle (korte schetsjes van soms maar een pagina)
Uitgave: hardcover, 128 pagina's (ook illustraties)
Uitgever: Uitgeverij Lulu Wang
ISBN: 978 90 820047 17 (uitgave in Belgiƫ)
978 90 820047 00 (uitgave in Nederland, onder de titel Nederland, wo ai ni)

Over de auteur:
Lulu Wang (1960) is geboren in Beijing en kwam op 25-jarige leeftijd naar Nederland. Ze debuteerde in 1997 met de roman Het lelietheater, die een enorm succes werd. Hiervoor kreeg ze het Gouden Ezelsoor en werd bekroond met de Nonino Internationale Prijs voor Literatuur. Hierna verschenen acht andere succesvolle boeken. In totaal zijn er wereldwijd meer dan 1,3 miljoen exemplaren van verkocht.

In juni 2012 verscheen haar tiende boek Nederland, wo ai ni ('Nederland, ik houd van jou') als een van de eerste multimedia en interactieve book apps in Nederland en erbuiten. Inmiddels is ze haar eigen uitgever geworden; ze verkoopt haar boeken onder andere via haar webshop www.luluwang.nl.

Samenvatting:
Nederland, wo ai ni is een humoristische novelle. In 1986 kwam de jonge vrouw Qiangwei van China naar Nederland om Chinees te doceren aan een Maastrichtse hogeschool. Een vliegreis van tien uur bracht haar niet alleen van de ene wereld naar de andere, maar ook van het ene tijdperk naar het andere. Het hoofd bieden aan cultuurshocks was een dagtaak voor Qiangwei. Aan de hand van hilarische misverstanden en subtiele verwonderingen schetst dit boekje een Chinese kijk op Nederlandse gewoonten en gebruiken.
Mijn mening:

Ik vond het een leuk boek om te lezen. Wel confronterend hier en daar.
'Slinkende welvaart verkort ons lontje en tast onze tolerantie aan.'
In Nederland vinden we het maar heel gewoon, dat we kunnen kiezen tussen volle en halfvolle melk, bijvoorbeeld. Dat we van alles zo veel hebben en ook de tijd nog om daar van te kunnen genieten. Ondanks dat we ons nu in een economische crisis bevinden, ziet ze een lichtpuntje kijkend naar de toekomst. Lulu Wang geeft in haar nawoord nog mee dat ze niet gelooft dat deze crisis ons kan nekken, niet zonder onze toestemming. 'De slechte tijden hebben hun beste tijd gehad.'
Ik vind het een heel optimistisch standpunt, waar ik graag in wil geloven. Onderstaande heeft Lulu Wang ook in haar nawoord vermeld:
'Koning Arthur van de Ridders van de Ronde Tafel zei: Wij
 zijn sterk om de zwakkeren te helpen. Zodat wij geholpen worden als wij zwak zijn.'
Ik stel voor iedereen van de regering een exemplaar van dit boek te sturen !
Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren.

6 september 2013


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.