zaterdag 22 februari 2014

'Een obsessieve drang' door Robert Thomson


Een obsessieve drang

Robbert Olthoff is een gewiekste zakenman en weet door slim te manoeuvreren eigenhandig een bank op te bouwen: de ROB bank. Hij is schatrijk, wordt alom gerespecteerd en behoort tot de bekende Nederlanders. Maar niemand kent zijn grote geheim, zijn obsessieve begeerte naar raamprostituees.

Als een journaliste zijn giftige hypotheken aan de kaak stelt, keert de publieke opinie zich tegen hem. Terwijl zijn imperium wankelt, worstelt hij bovendien met zijn eigen verleden. Uiteindelijk raakt hij zijn bank kwijt en verliest ook de grip op zijn leven. Steeds dieper zakt hij weg in zijn eigen waarheid.

Maar wat is er werkelijk aan de hand? Zijn psychiater probeert daarachter te komen. Is het zijn fatale geheim? Gebeurtenissen uit zijn verleden? Of blijkt het allemaal toch een grote illusie?

Een onthutsende psychologische roman die de onderbuikgevoelens weet aan te spreken en je meetrekt in de duistere geheimen van de bancaire wereld.

Wat ik er van vond:
Dit is het eerste boek dat ik las van Robert Thomson.

In het begin dacht ik in een verhaal terecht gekomen te zijn dat over een bankier ging
en wat hij allemaal kan en mag doen met zijn bank. Er werd nogal veel uitgelegd over hoe de bankwereld tegenwoordig is. Maar dat veranderde snel op zo een manier dat het zelfs spannend werd en ook spannend bleef. Ik heb het boek daarna vlot uitgelezen.
De hoofdpersoon Robbert Olthoff is heel mooi uitgewerkt. Niks geen saaie bankier zoals je je misschien voor zou stellen. Deze Robbert maakt nogal wat mee in zijn leven. Hij is geen gelukkig mens en weet zelf ook niet goed waarom niet.

Hij heeft wel zijn vermoedens.
Zijn bezoeken aan raamprostituees worden heel humoristisch omschreven, zonder plat te zijn.
Zijn bank, de ROB bank, verandert van eigenaar, heel naar voor Robbert Olthoff. Hij weet echt niet hoe nu verder, wat moet hij gaan doen. Een bezoek aan de nieuwe eigenaar, helpt hem ook niet echt:
'Tja, Robbert. Wat jij aan kapitaal hebt opgebouwd kun je nog behappen, maar als je zo veel hebt als ik, ben je een gevangene, dan heb je levenslang. Of je wilt of niet, je moet je wel met zaken bezighouden. Je denkt toch niet dat je veertien tot vijftien miljard op een internetspaarrekening bij de plaatselijke RABO kunt stallen en van de rente kunt leven?'
Ik heb echt meegeleefd met de hoofdpersoon en schrok hier en daar van de plannen die Robbert had of dacht te hebben. 
Je moet het boek zelf lezen om dit te begrijpen.

Spanning, ontroering, medeleven en afschuw, dit zijn woorden die weergeven wat ik voelde tijdens het lezen.
Het verhaal is goed geschreven waardoor het heel gemakkelijk leest. 
Het einde had ik niet verwacht. Ik had wel een aantal scenario's de revue laten passeren, maar dit was een onverwachte plot!
Ik waardeer dit boek op 4/5 sterren.

Over de auteur:

Dit is de derde roman van Robert Thomson, die zelf uit het bankwezen komt.
In 2009 heeft hij na 39 jaar zijn bank carrière opgegeven om romans te gaan schrijven.
Eerder verschenen romans: 'Een onverwachte erfenis' en 'De zwarte spiegel' (beide Booklight 2012).
Lees meer over Robert op zijn website: http://www.rthomson.nl
Volg Robert ook op facebook: https://www.facebook.com/robert.thomson.3998 en 
Twitter: @RThomson_Auteur

Een obsessieve drang
Auteur: Robert Thomson
Genre: psychologische roman
Uitgave: paperback 208 pagina's Ik las het E-book.
Uitgever: Booklight september 2013
ISBN13: 978 94 91472 37 4 

21 oktober 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.