vrijdag 21 februari 2014

'Het ruige leven in de middeleeuwen' van Stiny Huizing



Het ruige leven in de middeleeuwen

Auteur: Stiny Huizing
Genre: avonturenroman, Young Adult (vanwege de leeftijd van de hoofdpersonen)
Uitgave: paperback, 158 pagina's
Uitgever: Uitgeverij EigenZinnig december 2012
ISBN 078 90 818877 6 2

Over de auteur:
Stiny Huizing woont al haar hele leven in de provincie Groningen, waarvan de laatste vijfendertig jaar in Oude Pekela. Ze is getrouwd, heeft twee kinderen en drie kleinkinderen. 
Toen de kinderen de deur uit waren kreeg Stiny alle tijd om zich aan haar hobby's te wijden - tekenen, schrijven en tuinieren. Daarnaast is ze een enthousiast sportliefhebster. 
Omdat Stiny altijd al geïnteresseerd is geweest in andere culturen en bizarre verhalen heeft ze deze thema's in haar boeken met elkaar verweven. 

Website: http://members.home.nl/stinyhuizing 

Samenvatting:
Het ruige leven in de middeleeuwen is een verhaal dat zich afspeelt in de twaalfde eeuw in Zuid-Engeland. Het is een tijd van geweld en wetteloosheid. 
Arthur, een zestienjarige jongen uit Londen, bevindt zich plotseling in een voor hem volkomen onbekende omgeving. Het is niet de tijd waarin die hij kent en die hij zich herinnert. Een volslagen vreemde eeuw voor hem.
Al vrij snel komt hij in kasteel Denterton terecht, waar hij als bakkersknecht aan de slag kan. Hier ontmoet hij Brad, die overal lak aan heeft. Op een nacht moeten ze noodgedwongen het kasteel verlaten en gaan ze er op gestolen paarden vandoor. Ze rijden van hot naar haar om werk te zoeken. Onderweg komen ze in allerlei spannende en gevaarlijke situaties terecht. Ondanks hun verschillende karakters moeten ze wel als vrienden optreden om te overleven. 

Wat ik er van vond:
Ik las dit boek vanmiddag in een ruk uit !
Het staat te boek als Young Adult en dus voel ik me weer een jonge meid omdat ik het ook heel fijn lezen vond !! Een avonturenroman, ook voor volwassenen, zonder meer.
Arthur bevindt zich plotseling in een vreemde tijd en op een vreemde plaats. Dat hij in een andere tijd is, is niet meteen duidelijk voor de lezer, en dat stond ook niet zo op de achterflap.
Gelukkig voor Arthur herkent hij de taal uit verhalen van zijn grootvader en de gebeurtenissen uit de geschiedenis-lessen van school. 
Arthur beleeft samen met Brad een heleboel avonturen en je vraagt je af waar het zal eindigen. Het wordt wel erg romantisch voor Arthur, maar het eindigt heel anders dan je zou willen. Voor mij had het een dikker boek mogen zijn. Ik had nog wel meer willen lezen over hun avonturen en hoe het verder zou gaan met de ontluikende liefde tussen Arthur en Lisa.
Ikzelf hou behalve van thrillers ook erg van andere culturen, andere tijden en fantasy.
Deze avonturenroman past prima in mijn boekenkast. Er was een enkel foutje op pagina 43, Sarah werd Sara, maar dat is niet een fout van de auteur, lijkt me.
Dank aan de auteur om het boek naar me op te sturen om te lezen en een recensie over te schrijven. 
Dit is de eerste avonturenroman (Young Adult) waarover ik een recensie schrijf. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal, maar durf dit boek toch met 4/5 sterren te waarderen.

19 augustus 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.